středa 22. března 2017

Pokémon Red/Blue

Pokémon Red/Blue
Nintendo (1996). Pokémon Red/Blue (Game boy)


V roce 1996 vydalo Nintendo pro Game Boy první verzi hry, kde mohl hráč chytat kapesní příšerky, trénovat je a posílat do boje. Tahle handheldovka se ale stala postupem času základem pro největší franšízu, která kdy ze hry vzešla a zároveň jednou z prvních anime/manga vlaštovek v Evropě a Americe. 


Hra spojuje převážně dva žánry – adventuru a tahovou strategii. Na začátku hry si hráč vybere své pohlaví, jméno svého rivala, a hlavně, svého prvního pokémona. S jeho pomocí pak chytá a trénuje další a další pokémony, bojuje s ostatními trenéry a blíží se ke dvěma cílům, které mu hra předložila: Stát se pokémoním šampionem regionu Kanto a chytit všechny pokémony, které tento region nabízí. 

Platforma: Game Boy
Rok vydání: 1996
Série: Pocket Monsters, později Pokémon
Žánr: Adventura/Tahová strategie
Designér: Satoshi Tajiri
Země: Japonsko

sobota 18. března 2017

Tunneler: Tančíky ztracené v tunelech

Geoffrey Silverton (1991), Tunneler (IBM PC DOS, MS DOS)


Tunneler je akční free-to-play střílečka z počátku devadesátých let, inspirovaná hrou Combat pro Atari 2600, postupně vznikající mezi lety 1989 a 1992. Jedná se o hru pro dva hráče na jedné rozdělené obrazovce a jedné klávesnici – hráči ovládají každý svůj vlastní tank a postupným prokopáváním se skrz herní prostředí mají za úkol najít a vystřílet tank protivníka. Pokud jeden z hráčů toho druhého zneškodní třikrát, stává se vítězem a hra může začít odznova.



Hru začíná každý hráč ve své vlastní základně – zelené a modré – a celou dobu se shora dívá na svoji polovinu hracího pole. Ovládání je dle očekávání jednoduché, každý hráč se může pohybovat do čtyř směrů a jejich kombinací a navíc má jednu klávesu na střílení, nic dalšího. Základny hráčů jsou uprostřed zavaleného herního prostředí a relativně daleko od sebe, takže se tanky před tím, než vůbec budou mít šanci na svého protivníka vystřelit, k němu musí nejdřív prokopat – což stojí energii, stejně tak jako střílení i jízda již prokopanými tunely, takže je důležité vyrazit správným směrem a zbytečně neplýtvat palivem nebo střelivem, protože hráč s energií na nule okamžitě prohrává. Zároveň si je ale možné energii i doplnit buď ve vlastní nebo protivníkově základně, pokud vás ten druhý nechá dost dlouhou dobu na pokoji. To nutí hráče pečlivě rozvrhnout síly svého tanku a přidává této relativně jednoduché a bezmyšlenkové střílečce na zajímavosti.

Pohyb tanků se zpočátku může zdát až k naštvání pomalý, zvláště v první fází hry, kdy hráč jen hledá svého protivníka, to se ale rychle mění v žáru bitvy a střílení, kdy nízká rychlost tanků naopak způsobuje vtipné momenty s hráči frustrovaně bušícími do klávesnice a snažícími se utéct před stejně pomalým nepřítelem.


Geoffrey Silverton hru zpřístupnil zdarma, ale byl ochoten poslat aktuální verzi Tuneleru za dobrovolný poplatek od fanoušků. Zároveň za cenu šesti dolarů posílal hráčům dokumentaci na odemčení 16-barevného módu hry a za 16 dolarů přidal k dokumentaci i zdrojový kód hry – jednalo se vlastně o jedno z prvních DLC vůbec a ve své době měl tento postup relativně velký úspěch. Jinak se ale nejednalo o žádnou příliš revoluční hru – i přes to si jsem jistá, že zaujme i dnešní hráče a poskytne jim odlehčenou a nenáročnou zábavu.


Platformy: MS-DOS, IBM PC DOS
Rok vydání: 1991
Žánr: akční strategie

Designer: Geoffrey Silverton
Stránky výrobce o hře: www.tunneler.org

úterý 14. března 2017

Buřtík: jedna z nejvtipnějších plošinovek

Albisoft (2000): Buřtík. (DOS)



Buřtík je velice vtipná, ale zároveň i poměrně obtížná plošinovka od Albisoftu. V humorném příběhu se neprávem odsouzený obézní muž pojmenovaný jako Buřtík vydá na cestu kolem světa, aby uprchl policii i jiným pronásledovatelům, neboť se cestou stihne pohádat s téměř každým. I přes svou tloušťku je jeho jedinou nadějí přeskákat různé překážky, pád je ovšem mnohdy smrtelný a celá úroveň se musí opakovat. Buřtík je zároveň vyzbrojen různými zbraněmi od základního kladiva po kyselinomet, náboje však nejsou nekonečné a musí se jimi uvážlivě šetřit. Paradoxem je, že nepřátelům náboje nekončí a proto velice často uvidíte červenou obrazovku oznamující Vaši smrt po tom, co Vám zbývalo už jen výše zmíněné kladivo a nepoužitelná pistolka v kombinaci s malým počtem životů. Bohužel však grafika nemusí pro každého tím pravým ořechovým a absence hudby jaksi též vyššímu zájmu hráčů nepomáhá.

Platformy: Windows 95, Windows 98, Windows Me
Rok vydání: 2000
Žánr: plošinovka
Hlavní designéři: Petr Sosvor, Pavel Kopecký
Země výroby: Česká republika
Skate of the Art

1001 Software Development (1989). Skate of the Art. (Amiga).

Jedná se o tradiční „víceúrovňovou“ hru, ve které je hlavním cílem projet na skateboardu co nejvíce postupně se ztěžujících úrovní a dosáhnout přitom co nejvyššího skóre za překonávání překážek a tvoření určitých triků.
Na danou dobu se jedná o poměrně kreativní počin – můžete provádět triky jak je noseflip či kickflip, které byly graficky náročné na zpracování i pro pozdější, kultovní skatové tituly jako je série Tony Hawk Pro Skater. Hráč má dohromady pět skateboardů a při každém pádu či nepřekonání překážky v rámci dané úrovně o jeden přijde. Hra končí, jakmile hráč využije všech pět pokusů, nicméně příjemným doplňkem je možnost pořídit v průběhu hry další skateboardy za nasbírané skóre. Celá hra se ovládá pomocí joysticku, který je ideálním nástrojem pro autentické vytváření triků pomocí simultálního mačkání příslušných tlačítek a směrováním páky v určitém úhlu.


Žánrem se hra řadí do kategorie sportovních her a byla vyrobena pouze na platformu Amiga.
Hlavním programátorem je Erik van Eykelen a jeho bratr Frank van Eykelen složil ke hře pěkný,     8-bitový soundtrack.
Země výroby: Švýcarsko. 

pondělí 13. března 2017

Championship Manager 93: Nejreálnější fotbalový manažer

Domark Group (1993) Championship Manager (Amiga, Atari ST, DOS)


Championship Manager 93 je pokračováním rok starého původní rok staré sportovní strategické hry Championship Manager. Ve hře se stáváte manažerem fotbalového klubu a vaším úkolem je dovést ho k vítězství. Nemáte žádný vliv na samotnou hru, jenom pomocí určení sestavy, taktiky a mimo zápasů také přestupů a sestavováním týmu.

Stejně jako v prvním dílu můžete řídit tým ze čtyř nejvyšších anglických soutěží, včetně FA Premier League, která je v letošní verzi již licencovaná. Použití reálných jmen klubů a hráčů také největším rozdílem oproti loňské verzi. Výrobci zároveň přidali několik desítek zahraničních hráčů, které můžete do svého týmu koupit, několik hráčských cen nebo nastavený čas. Vylepšení se dočkal také zápasový komentář, grafická podoba nebo rychlost celé hry.

Hra je také možná hrát v tzv. hotseat-multiplayeru, tedy v multiplayerovém módu, kde hráči hrají na stejné konzoli a střídají se v hraní.


Výrobce: Domark Group
Vydavatel: Domark Software
Rok vydání: 1993
Platformy: Amiga, Atari ST, DOS
Série: Championship Manager
Vývojáři: Paul Collyer a Oliver Collyer
Žánr: sportovní, strategie


Outrun

Sega (1986). Outrun (Arcade)
Outrun je hra, v níž jedete autem.
Představuje všechno, co si představím pod pojmem 80. léta. Slunce, pohodu, nesmyslné sportovní auto, chytlavou hudbu a sexismus.
Hratelnost je tak jednoduchá, že je zábava se ke kabinetu postavit i dnes. Vedle vlny nostalgie vystupuje z pestrobarevné obrazovky líbivá grafika. V Outrun jedete dopředu. Hlavním cílem je si udržet rychlost a v čas dojet na konec trati. Celý závod se inspiroval populárním filmem Cannonball Run, a tak si po každé dokončené části závodu můžete vybrat, kam bude pokračovat. K dokončení je potřeba projet v čas pět tratí. Hra jich celkem nabízí patnáct. Vzniká prostor pro znovuhratelnost a další polykání mincí.
Výraznou složkou hry je atmosféra. Každá část závodu nabízí jiné pozadí, jež se plynule prohání kolem nás. Za hrou stojí elitní tým AM2, a tak se pohybujeme v jasných a zářivých barvách. "3D" pohyb silnice směrem k nám byl plynulejší než ve všech ostatních hrách do té doby.  V menu si můžete vybrat, která z pohodových skladeb Hiroshiho Kawaguchiho bude hrát. Všechny jsou dlouhé a nekonečně opakují chytlavý riff.
Hra byla velmi úspěšná. Verze různé kvality vyšly v následujících letech na všechny myslitelné platformy. Za dobré se berou hlavně porty na konzole od Segy. Outrun pro Segu Saturn byl první, jenž technicky dokázal překonat originál.
Použité obrázky jsou z verze pro Segu Mega Drive. Zdroj: tumblr.
Výrobce: Sega AM2
Vydavatel: Sega
Rok vydání: 1886
Platformy: Arcade, Master System, Sega Genesis, Game Gear, Sega Saturn, Amiga, Atari ST, PC Engine, GBA a další
Žánr: Závodní
Hlava: Yu Suzuki
Země výroby: Japonsko

Napsal Václav Pata

TMNT IV: Turtles in Time

Konami (1991), Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time (Arcade, Super NES)


Leonardo, Michelangelo, Raphael, Donatello. Pokud vám tato jména něco říkají, pak vaše dětství nemuselo stát za starou fusekli. Želví ninjové jsou jak seriáloví, tak konzoloví hrdinové, kteří nás svými bitvami a legendárními hláškami provází na televizních obrazovkách již od roku 1987.

Stejně jako její předchůdci, hra TMNT IV: Turtles in Time je arkáda pro 1 až 4 hráče, zprvu dostupná na mincovních hracích automatech a později na konzoli Super NES od Konami. Úvodní scéna ukazuje zloducha Kranga, který z Liberty Island krade Sochu Svobody. Poté jeho souputník Shredder převezme kontrolu nad televizní stanicí, který se želvím hrdinům vysměje do ksichtu. Od této chvíle začíná vaše mise. Máte na výběr jednoho z humanoidů, každý vybavený svou charakteristickou zbraní a každá skýtá své výhody a nevýhody. Skrz každou úroveň zápasíte proti členům Foot klanu a občas vybafne Shredder s jeho Today I eat turtle soup. Na konci každé úrovně se střetnete s bossem – každý má své originální mechaniky, se kterými se musíte poprat.

Ačkoliv se jedná už o čtvrtý díl, Turtles in Time se stala neprodávanější arkádovou hrou své doby. Přestože byla velice podobná předchozím želvím titulům, subjektivně ji lidé vnímali jako lepší snad ve všech aspektech hry, od epilepticé hudby po grafiku a gameplay. Nadšení po želvích ninjích dodnes neopadlo, pokud tedy máte chuť mlátit o zem s normálními lidskými ninji, pak „Let’s kick shell!"

Platformy: Arcade
Rok vydání: 1991
Žánr: Side-scrolling Beat'em up
Studio: Konami Industry Co. Ltd.





Grand Prix Circuit

Distinctive Software (1988), Grand Prix Circuit (MS-DOS)




Grand Prix Circuit je první hrou, která odstartovala celou sérii závodních her založených na simulaci ovládání sportovních vozidel F1. Z dnešního hlediska na hře působí vtipně digitální zvuk akcelerování motoru. Hra ovšem přinesla na svojí dobu přelomové zpracování subjektivního pohledu řidiče. Tento pohled nešel oproti dnešním závodním hrám přepínat do jiného pohledu. Hráč si ale mohl vybírat ze tří druhů vozidel a až osmy jízdních ploch. Nostalgicky dnes působí hlavně úvodní znělka podkreslená dynamickou hudbou.


Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple 2gs, Commodore 64, MS-DOS, Macintosh, ZX Spectrum
Rok vydání: 1987
Žánr: Sportovní, závodní hra
Hlavní designér: Donald A. Mattrick
Země výroby: Francie

E.T. the Extra-Terrestrial - nejhorší hra ve vesmíru?

Atari, Inc. (1982). E.T. the Extra-Terrestrial. (Atari 2600)



Diskuze a spory o tom, která hra je ta úplně nejlepší, jsou snad už neoddělitelnou součástí herní kultury. Ať už se jedná o diskuze pod články na herních webech (a řekněme si na rovinu, že zvláště u nás se nejedná o bůhví jak korektní a smysluplné diskuze) nebo hádky s kamarády přes internet při načítání dalšího kola nějaké multiplayerovky, tohle téma se řeší pořád a zatím to rozhodně nevypadá, že by mělo dojít ke všeobecně shodě. To, kde ale naopak k poměrně velké shodě dochází, je opačná strana tohoto pomyslného žebříčku.

Při pokusu najít na internetu nejhorší hru na světě, nebo alespoň seznam nejhorších her, není téměř šance, abychom se nesetkali s adventurou nesoucí povědomý název E.T. the Extra-Terrestrial.

Důvodů, proč se o této herní adaptaci obecně kladně přijímaného stejnojmenného filmu režiséra Spielberga mluví jako o největším průšvihu je několik, ale všechny pramení z jednoho nepochopitelného rozhodnutí vydavatele Atari.

Ihned po veřejné premiéře filmu E.T. v červnu roku 1982, dochází ve vedení Atari k rozhodnutí, že chtějí vydat komerčně úspěšnou, vysokorozpočtovou herní adaptaci, která se sveze na obrovské celosvětové popularitě filmu. Na konci července dochází k získání licence a Atari zadává ambiciózní projekt v té době již zkušenému hernímu designérovi Howardu Warshawovi. Ten však od Atari dostává podmínku, že hra z komerčních důvodů musí stihnout vánoční svátky a vzhledem k tomu, že samotná výroba fyzických nosičů her zabere poměrně dlouhou dobu, musí být hra dokončena nejpozději 1. září.

Warshaw se v té době postavil této šílené výzvě čelem a projekt přijal, ale vzhledem k tomu, že vývoj jeho dvou předchozích her trval 6 a 7 měsíců, bylo jasné, že za přibližně 5 týdnů, které na kompletní vývoj hry měl, bude extrémně obtížně vytvořit alespoň průměrně dobrou hru. Tomu se tak opravdu ukázalo a vznikla jedna z nejhůře přijímaných a nejvíce zesměšňovaných her. Sám Spielberg při prezentaci hry Warshawem a zástupci Atari působil údajně zklamaným dojmem a navrhl, zda by nebylo lepší udělat „něco jako Pac-Man“.


Přestože se hra nestala vyloženě komerčním propadákem, a především na samotném začátku, díky stálé síle a popularitě značky, se ji prodalo kolem 1.5 milionu kusů, celých odhadem 3,5 – 4 miliony kusů, které Atari kvůli přehnaně velkým ambicím nechalo vyrobit, zůstalo neprodaných, prodávajících se za extrémně nízké částky nebo vracejících se Atari. Nedávno se taky potvrdila legenda, kdy Atari cartridge této i ostatních her nechávalo tajně vyvážet a zahrabávat pod zem na skládkách.


Platforma: Atari 2600
Rok vydání: 1982
Žánr: adventura
Designér: Howard Scott Warshaw
Země výroby: USA

Lords of Chaos

Mythos Games (1991). Lords of Chaos. (Commodore Amiga).

 


Anotace:
Hra Lords of Chaos je považovaná za nepřímého předchůdce série X-COM, která později několikrát definovala žánr tahových strategií. Oproti svým sci-fi epigonům využívá Lords of Chaos populárního fantasy prostředí, jež spojuje s RPG systémy pro tvorbu atributů postavy, správy předmětů v inventáři, boje a kouzlení. Ačkoliv přikládaný manuál vágně představuje hráči historii fikčního světa a příběh boje čarodějů o jeho nadvládu, jedná se především o externí příběhové odůvodnění cíle hry, která sama o sobě nevypráví definitivní příběh, ale spíše utilizuje již zmíněné RPG systémy.

Ostatní informace:
Série:
  • pokračování ke hře Chaos: The Battle of Wizards (1985)
Platformy:
  • 8-bitová verze v roce 1990 pro ZX Spectrum, Commodore 64 a Amstrad CPC
  • 16-bitová verze v roce 1991 pro Atari ST a Commodore Amiga
Žánr:
  •  tahové strategické RPG
Hlavní designér:
  • Julian Gollop
Země výroby:
  • Spojené Království Velké Británie a Severního Irska

4D Sports Tennis - skutečnější než realita

Distinctive Software (1990). 4D Sports Tennis. (DOS).

Ještě předtím, než začaly trhu se sportovními hrami dominovat série FIFA a NHL, bylo v této oblasti velmi aktivní vydavatelství Mindscape, pro které vývojáři ze studia Distinctive Software vytvořili hned několik sportovně zaměřených titulů, které všechny spadaly do série nazvané 4D Sports. Jednou z těchto her bylo právě 4D Sports Tennis, hra, se kterou by měl problémy asi i Boris Becker. Vývojáři totiž vsadili na co největší reálnost zážitku, čehož dosáhli pro sportovní hry netypickým krokem - hráč svoji postavu ovládá z pohledu první osoby, což výrazně znesnadňuje orientaci na kurtu a každé úspěšné odehrání míčku se tak neobejde bez precizní koordinace všech herních činností. Reálný dojem ze hry umocňují velmi podrobně zpracované statistiky či možnost přehrát si zpětně vybrané okamžiky zápasu pomocí replaye (údajně právě díky této funkci je v názvu hry 4D). 



Platformy: DOS, FM Towns, PC-98
Rok vydání: 1990
Série: 4D Sports
Žánr: sportovní
Designéři: Stanley Chow, Jan Tian
Země výroby: Kanada 

Ant Attack - aneb co dělat, když na vaše město zaútočí mravenci

Quicksilva Ltd. (1983) Ant Attack (ZX Spectrum)


Ant Attack je hra vydaná v roce 1983 pro počítač ZX Spectrum, o rok později byla upravena pro Commodore 64. Navazuje na arkádové hry Q*bert a Zaxxon, které využívají tzv. izometrickou grafiku (způsob, jak simulovat 3D prostor v 2D grafice). Tato technika byla ve hře Ant Attack zdokonalena a jedná se pravděpodobně o její úplně první využití na počítačových platformách.


Na začátku hry si hráč zvolí, zda chce hrát za chlapce či dívku (podle některých zdrojů dokonce první hra, která tuto možnost nabízí) a následně má za úkol zachránit svojí drahou polovičku ze spárů mravenců zabijáků. Ti totiž napadli město, ve kterém jste měli zrovna tu smůlu se nacházet. Musíte se tak opatrně proplést městem, skákat po různých konstrukcích a vyhýbat se nebezpečným mravencům. Někdy ovšem s mravenci musíte bojovat a pro tyto případy na ně naštěstí můžete skočit a tím je zneškodnit nebo po nich rovnou hodit granát, který máte zrovna u sebe. Jakmile svou drahou polovičku najdete a opatrně odvedete do bezpečí, celý proces se opakuje znovu, pouze s vyšší náročností.

Platformy: Commodore 64, ZX Spectrum
Rok vydání: 1983
Žánr: akční; Bird's-eye view
Designér: Sandy White
Země: USA

International Karate +

System 3 (1986). International Karate +. (Commodore 64).


První díly série Tekken jsou už dnes považovány za zlatý fond bojových her a tak trochu průkopníka žánru. Přitom nekompromisní řež International Karate+ vyšla už roce 1986 a určitě nejde o titul, který se by se musel stydlivě schovávat v temných herních koutech. Rychlé souboje tří hráčů, kteří měří své síly v tradičním japonském bojovém sportu rozhodně nepatří mezi snadné.

Hráč se musí naučit nejvhodnější kombinace úderů a kopů, aby porazil své dva protihráče v několikakolovém souboji. Hra má opravdu velmi rychlé tempo, které tento úkol dokáže zkomplikovat i zkušeným hráčům versus fighting her. Odborná veřejnost ocenila u International Karate+ mimo jiné také soundtrack, který byl v roce 1988 ohodnocen jako nejlepší na soutěži Golden Joystick Awards v kategorii 16-bitových her.

Platformy: Commodore 64, Amstrad CPC, ZX Spectrum, Atari ST, Amiga CD32, Game Boy Advance, PlayStation, Virtual Console
Rok vydání: 1986
Žánr: Versus fighting game
Hlavní designér: Archer MacLean
Země původu: Velká Británie

Agent Mlíčňák

Metropolis Software House (1995) Teen Agent. (Windows)



Pokud patříte mezi fanoušky point-and-click adventur prošpikovaných humorem, zajisté vám přinese spoustu radosti i tato polská hra z roku 1995. V ní se ocitnete v roli teenagera Kevina Hoppese, který se shodou okolností stává novým agentem tajné špionážní organizace Hurvínkovo spasení, specializující se na všechny záhadné a potenciálně nebezpečné problémy světa. Vaším úkolem je vyřešení záhady mizejícího zlata přímo z trezorů bank a věřte, že se při postupném odkrývání tajemství královsky pobavíte.
Největší silou Agenta Mlíčňáka je totiž humor podobný tomu, jaký známe ze známějších adventur Horké léto nebo Polda. Překladatel do češtiny, Andrej Astanov, si vyhrál se všemi dialogy a ať už Kevin pohybuje po výcvikovém táboře, vesnici plné okouzlujících postav nebo ve vile hlavního podezřelého, Pankráce Oblouka, věřte, že o hlášky skutečně není nouze. Přidejte k tomu dynamickou jedenáctikanálovou muziku a skvělé animace a dostanete adventuru, která se po právu pro nejednoho hráče stala kultovní záležitostí.
Původní datum vydání: 1995
Vývojář: Metropolis Software House
Vydavatel: Metropolis Software House
Žánr: Point-and-click adventura
Platformy: Amiga, DOS, Macintosh, Windows
Designér: Grzegorz Miechowski
Země výroby: Polsko



V kůži manažera Arsenalu nebo třeba Ústí nad Labem v Czech Soccer Manager



Petr Vašíček (2002). Czech Soccer Manager (Windows).
V roce 2002 poslal do světa Petr Vašíček finální verzi freeware hry manažerského typu Czech Soccer Manager. Jedná se o zajímavě propracovaný simulátor vedení fotbalového klubu nabízející podobně širokou škálu herních možností jako třeba komerčně úspěšná série Football Manager.
Hráč je postaven před celou řadu úkolů a musí čelit obdobným problémům jako běžný manažer fotbalového klubu. Má pod palcem rozpočet a celou škálu různých možností, jak s ním pracovat od nastavování konkrétních cen za vstupenky na jednotlivé ligové zápasy až po propracovaný systém řízení přestupové politiky klubu.

Jedinou možností zasáhnout do samotného konkrétního utkání je nastavení taktiky, které by se měl tým držet. Během simulace zápasu už hráč jen sleduje textovou online reportáže zápasu.

Za zmínku rozhodně stojí fakt, že i po patnácti letech od vydání, tvůrce stále vydává nové verze hry lišící se od té původní aktualizovanými údaji o jednotlivých klubech a jejich hráčích.
Platforma: Windows
Rok vydání: 2002
Žánr: sportovní, manažerská
Autor: Petr Vašíček
Typ licence: freeware

Slicks 'n' Slide

Timo Kauppinen (1993) Slicks 'n' Slide (DOS)



Slicks 'n' Slide je klasická závodní hra z roku 1993, ve která má hráč jednoduchý úkol, být rychlejší než ostatní. Je zde na výběr až z dvaceti různých závodních tras, kde může hráč soupeřit až se třemi lidskými protivníky, přičemž všichni hráči hrají u stejné klávesnice. V pozdějším vydání byla autíčka doplněna o zbraně a mohla tak zneškodnit a zpomalit soupeře. Celá hra je doplněna ohlušujícím zvukem motoru s občasnou ránou z výfuku.

Platformy: DOS
Rok vydání: 1993 Žánr: ZávodníHlavní designér: Timo Kauppinen
Země: Finsko

Samurai Shodown


SNK (1993). Samurai Shodown (Arcade, Neo Geo).

 
   Samurai Shodown
, známý také jako Samurai Spirits  (hezky "japonsky“ vysloveno "Samurai Supirittsu") a nebo také zkráceně Samu Supi, je první z řady série Samurai Shodown. Je jednou z prvních her bojového žánru jako je např. Art of fighting (ze které si tvůrci vypůjčili specifický zoom kamery) nebo Street Fighter II. Na rozdíl však od předtím zmíněných her se odehrává ve feudálním Japonsku 18.století a k boji jsou primárně používány zbraně, čímž se liší od „ručně řešených konfliktů“ her konkurenčních. Celou hru doprovází autentická hudba z odpovídajícího historického období s instrumenty jako shakuhachi a shamisen. Hra se zaměřuje spíše na rychlé, mocné útoky než na ty kombinované. Později byl do hry přidán dramatizující „slow motion“. Kromě soupeřů se v pozadí objevuje rozhodčí, který drží dvě vlajky za dva soupeře a signalizuje jimi úspěšné útoky. Občas můžeme narazit i na poslíčka, který přináší položky jako bomby nebo magické, sílu dodávající kuře….  Celá řada následně inspirovala stejnojmennou mangu a anime.


Série: Samurai Shodown
Vydavatel: SNKŽánr: BojovýPlatformy: Arcade, 3DO, FM Towns, Game Gear, Game Boy, Mega Drive/Genesis, Game Gear, Neo Geo, Neo Geo CD, Sega CD, Super NES, PlayStation 2, Wii
Země výroby: Japonsko

Earthworm Jim 2 – Žížalák zachraňuje mimozemskou princeznu

Shiny Entertainment, Inc. (1995). Earthworm Jim 2. (Win 95).


Legendární plošinovka z roku 1994 od společnosti Shiny Entertainment, Inc. o rok později navázala na svůj úspěch druhým vylepšeným pokračováním. Stejně jako v prvním díle je hlavním hrdinou poněkud bláznivý červ Jim, který disponuje zbraní a superhrdinským oblekem, který náhodou spadl z vesmíru na planetu Zemi. 

Červík Jim putuje po různých planetách a bojuje proti těm nejbizarnějším nepřátelům od rozzlobené babky, co mlátí parapletem, po psychopatickou vránu ve skafandru, která kolem sebe hází králíky. A Jim stále hopsá, střílí, skáče a mrská sebou jako s bičem, aby zachránil svou bezejmennou princeznu. 

Hra si tedy zachovává své sympatické bláznovství z prvního dílu a zároveň přidává pár herních triků k ovládání pistole nebo skákání. Hra se stala díky své popularitě také inspirací pro dřívější java hry.

Platformy: Game Boy Advance, Genesis, PlayStation, SEGA Saturn, SNES, Wii, Windows
Rok vydání: 1995
Žánr: akční, plošinová
Designéři: David Perry, Doug TenNapel
Vydavatel: Shiny Entertainment, Inc.
Země výroby: USA

Alone in the Dark

Infrogames (1992) Alone in the Dark (MS-DOS)

První díl dnes již legendární série hororových survivalů Alone in the Dark vznikl v roce 1992 na základě záměru hlavního designéra hry Fréderica Raynala udělat hru plnou děsivých zážitků odehrávající se ve velkém zdánlivě opuštěném sídle na počátku 20. století. Váš úkol (a i prapůvodní scénář hry) je vskutku jednoduchý: "dostat se ven živý" a to s pomocí důvtipu během řešení hádanek, velmi omezeného inventáře a v případě nouze i na dnešní poměry komplexního bojového systému. Vyprávění okolností příběhu je vcelku sporé a probíhá skrz různé deníky na které narazíte během bloudění po starobylém sídle. Z dnešního pohledu působí grafika možná poněkud úsměvně, ale v době vydání nejednomu hráči při setkání s některých z monster vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Atmosféra, která je tak hustá, že by se dala krájet, bohatě čerpá z děl takových velikánů jakými jsou E. A. Poe, nebo H. P. Lovecraft.

Alone in the Dark


Platformy: MS-DOS, PC-98, 3DO, Mac OS, RISC OS, iOS
Rok vydání: 1992
Žánr: Survival Horor
Hlavní designér: Frédéric Raynal
Studio: Infrogames

Vydavatel: Infrogames

Rayman

Související obrázek

Ubisoft (1995) Rayman. (Playstation)

Původní hra Rayman z roku 1995 se stala začátkem dlouhé ságy, která přišla s dalšími tituly, jako například Rayman Gold, Rayman Forever, Rayman 2: The Great Escape, Rayman 3: Hoodlum Havoc nebo Rayman Raving Rabbids; a která v dnešní době zažila revival s titulem Rayman Origins z roku 2014. V prvním díle této hry se jako hráči seznámíme s veselým panáčkem, který dokáže být svou vlastní helikoptérou a nepotřebuje končetiny k tomu, aby dokázal hopsat napříč úrovněmi, a ba mu to dokonce i pomáhá k vyřízení nepřátel na dlouhou vzdálenost. 
Ačkoliv je hra ve 2D, má velice hravou grafiku a atmosféru, která k ději prostě tak nějak sedí a člověk by na téhle klasice ani nic měnit nechtěl. Navíc by k tomu během rozčilování se, proč Rayman nedoskočí výš nebo dál, i když mačká křížek na ovladači tak, že si brzy odrovná palec, neměl čas. K tomuhle neposednému podivínovi hráč opravdu rychle přilne a bude se setsakramenstky snažit, aby společně barevný svět zachránili před zlým Mr. Darkem a posbírali při tom co nejvíce třpytivých bublin. 

Platformy: Atari Jaguar, Playstation (o rok později i na MS-DOS a Sega Saturn)
Rok vydání: 1995
Žánr: Plošinovka (platform game)
Hlavní designéři: Michel Ancel, Serge Hascoët
Země výroby: Francie