pondělí 24. dubna 2017


Nova Alea


Paolo Pedercini, Molleindustria (2016). Nova Alea (Windows, Mac OS, Linux).




Nova Alea je nová hra italské, webové stránky Molleindustria, produkující hry, které různým způsobem komentují a krytizují různé společenské problémy. Satirická simulace jako je McDonald’s videogame, kde hráč řídící tuto společnost, začíná vytvářením pastvin přes porážku zvířat až po řízení celé společnosti. Operace: Priest je zase hra založená na sexuálního zneužívání dětí v katolickém kostele, hráč musí ochránit pedofilního kněze před zatčením. Za vším tím stojí game designer a profesor na universitě v Pittsburgh Paolo Pedercini.
Ani Nova Alea není na tomto webu výjimkou. Hráči je představen čtverec, na kterém jsou paterny zastupující domy. Nad celou touto plochou se vznáší růžová krychle zastupující velikost jeho jmění. Průběhem hry je hráč prováděn ženským, lehce synteticky znějícím hlasem. Hlas vysvětluje v minulém čase, v jaké pozici se hráč nachází a jaké kroky má učinit. Pozice jednoho z takzvaných Pánů, kteří ovládají město svými penězi. Jejich společným úsilím se zvyšuje cena paternů, která je zde zastoupena jejich výškou, až dosáhnou určité výšky, kdy je jejich cena neúměrná a zhroutí se. Na jejich místě hned vznikají budovy nové, které však hned tak neporostou. Bohatství hráče je také zobrazen na levé straně formou vertikálního, tenkého, růžového baru. Když ukazatel investičních možností dosáhne přibližně jedné své třetiny na scéně se objeví další strategický bod v podobě „weird folks“. Po koupi jejich zeleně označené nemovitosti přitáhnou pozornost ostatních investorů a okolní budovy začínají hned prosperovat a zvětšovat se. V tuto chvíli do hry vstupuje protihráč formou obyvatel bouřících se proti neúměrnému ždímání jejich kapes. V herní mechanice se to projevuje blokováním růstu, prodeje a nákupu nemovitostí. Blokování růstu je zobrazeno jako žlutá destička cena těchto budov nemůže přesáhnout level destičky. Prodej jako malá, žlutá kostička na vrcholku nemovitosti a blokovaná nemovitost změní barvu budovy z bílé na žlutou. Zároveň na hráče na pravé vyskočí opět vertikální bar ale tentokrát ve žluté barvě ukazující progres lidí postupující proti Pánům města. Jak hra postupuje oba ukazatele progresu, jak na levé straně za bezohledné investory, tak na pravé straně zastupující lid se různě dohání a předhání. A je na šikovnosti hráče, jestli se stane investorem bezohledně zaměřeného na vlastní zisk, vyhraje a změní město, jak říká hlas na „city of capital“. Nebo změní město na „city of the people“. Hra má ještě jeden konec, kdy hráč ztrácí díky špatným investicím celé své jmění.
Sama hra vizuálně připomíná graf nějkého burzovním programu. Domy jako jednotlivé „svíčky“ indikující nám aktuální stav investice potažmo trhu. Osa X a Y ukazuje stávající polohu a osa Z jako velikost a stav investice. Všechny svíčky tohoto grafu jsou bílé, pozice, do kterých nemůžeme nastoupit z důvodu nedostatku financí, se mění na šedé a aktuálně vlastněné položky jsou vyvedeny v růžové barvě. Pozice, které jsou blokovány lidmi jsou zase vyvedeny v barvě žluté.


A co to vše znamená? Na co se autoři této flashovky snaží poukázat? Kdo jsou „weird people“? Grafy? Kapitalismus a jeho rozvírající se nůžky a burza. Ano, tento obraz! Čím více se hráči daří tím menší šanci lidi, jako protihráč mají. Chudí chudnou a bohatí geometrickou řadou bohatnou. Slovo kapitalismus je odvozeno ze slova "kapitál", které má původ v latinském "capitalis"= hlavní - "caput"= hlava; označuje "hlavní, základní jistina". Kapitalismus jako takový je systém, v němž je díky volnému trhu, osobnímu vlastnictví a dobrovolné směně možné dosáhnout maximálního bohatství a naplnění lidských potřeb. Zároveň díky soukromému vlastnictví výrobních statků dochází k motivaci spořit a tím akumulovat bohatství a zvyšovat produktivitu práce. Kapitalismu je kritizován za svou bezcitnost a bezohlednost. Je to tržní soutěž, kde vítězí jen hrstka jedinců na úkor ostatních. Je to jak rozevírající se nůžky. Čím bohatší jsme tím větší vzniká mezera mezi nejbohatšími a nejchudšími. Větší rozdíl, větší kontrast a vetší napětí.  Ale je rozdíl mezi tím, jestli se obě čepele oddalují od sebe navzájem nebo jen jedna a ta druhá stagnuje. Celé to jednoduše vystihuje přísloví jak si usteleš tak si lehneš nebo každý je svým štěstím tvůrce.
 Jen ti nejdravější a nejbezohlednější dosáhnou vrcholu. Ti, co bez citů dokáží se přes mrtvoly dostat ke svým cílům. Podívejme se na výstup horolezců na Mt. Everest. Kdo se s největší pravděpodobností dostane až na tuto střechu světa, horu hor? Kdo se pak bude moct kochat pocitem zadostiučinění?  Ti, co každý den těžce, v potu tváře dřeli, trénovali a strádali? Nebo snad ti, co pro to neudělají nic a chtějí jen ten pocit a slávu bez námahy? Ano, ano je jasné, že i zde máme různé faktory silně ovlivňující výsledek. Nepřízeň počasí by se dala připodobnit devalvaci měny. Nešťastně položená noha, následné uklouznutí versus špatně odhadnutá investice. Ano i ti nejlépe připravení mohou uklouznout, ale je menší šance, že se to vůbec stane a vetší šance, že se zvednou oklepou a budou pokračovat dál. Vždy se najde někdo, kdo se bude vymlouvat, bude říkat něco o nepřízni osudu.
Ou damn, málem jsem zapomněl na podivíny. Jak hlas komentuje The Weird Folks brought an organic life to the shiny metal city, stimulating dormant desires. K Weird Folks jsem našel nejlépe sedící připodobnění k hipstrům. Wierd Folks přinesli do Shiny metal města nový život snad v podobě různých kaváren, malých artových kin, výstav a klubů přinášející rozdílnost a odlišnost do světa bílých budov. Přinesli něco nového ze začátku pro některé snad i něco divného do tohoto světa, ale i přes to všechny tyto hipsterské akce mají funkci přitahovat ostatní obyvatele a zvyšovat tak hodnotu daného místa.
Všechny hry na stránce MOLLEINDUSTRIA jsou geniální přinášející nový pohled na počítačové hry. Po prozkoumání těchto her se pohled z her jako obyčejné zábavy zabíjející volný čas mění na pohled plnohodnotného média. Média, které otvírá nové možnosti. Médium, které může sdělovat důležité informace nebo poselství. Jen si stále musí najít tu správnou cestu.


Žádné komentáře:

Okomentovat