pátek 21. dubna 2017

Fake it to make it – rezonující simulátor

Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).

V době, kdy takzvané fake news představují široce diskutovaný fenomén, se dá očekávat, že další média kreativního spektra na něj začnou reagovat – a webová hra Fake it to make it je jedním z prvních příkladů.

Vývojářka Amanda Warner se zabývá především designováním výukových kurzů a internetových stránek edukačních projektů s humanitárním zaměřením. V jejím portfoliu vyniká spolupráce s The World Health Organization (WHO), pro kterou vytvářela interaktivní stránky zaměřené na dětskou tuberkulózu. Svoji angažovanost ve směru uvědomení veřejnosti zdůrazňuje na svých internetových stránkách. Kromě Fake It To Make It vytvořila ještě výukovou hru zaměřenou na základní mechanismy zakládání vlastního podnikání s názvem Flower Stand, ve které je hráč veden k úspěšnému fungování květinářství.

Fake It To Make It je podle slov autorky hra zaměřená na sociální dopad praktik fake news. K vytvoření hry jí inspirovala probíraná kauza makedonského teenagera, který reagoval na současné dění tím, že publikoval falešné zprávy s obsahem, který podporoval Donalda Trumpa a naopak se vymezoval proti politice a následovníkům Hilary Clinton. Údajně si tak vydělal přes 60 tisíc amerických dolarů.  Sám na svém podnikání nevidí nic zvláštního a nelegálního, odkazuje na výrobce alkoholu a tabáku, na rozdíl od kterých podle vlastních slov nikoho nezabil. Etický problém tohoto jednání je zřetelný, a Amanda Warner na něj reagovala svým způsobem.

Mechanika hry je prostá a hráče vede k jasnému cíli. Na začátku si z omezeného výběru zvolí avatara, jméno a také cíl, ke kterému ho produkování fake news vede: nákup aparatury pro hudební projekt (200 USD), zálohu na první byt (400 USD) nebo ojeté auto (1000 USD). Tyto tři položky vlastně určují délku a relativní obtížnost hry – čím vyšší cílová částka, tím větší obtížnost. Tyto vnější, dlouhodobé cíle se hráč dozvídá dříve, než vlastní podstatu toho, co mu je pomůže naplnit. Hráč, který podle instrukcí přeskočí link odkazující na další informace o problematice fake news, se teprve po vytvoření postavy dozvídá o náplni hry, a také vysvětluje, proč se „odehrává“ v USA (tedy vyšší sazby za reklamu na webových stránkách). Poté je hráč krok po kroku proveden vytvořením domény a prvním zkopírovaným článkem. Ovládání je značně intuitivní, navíc, rádce se objeví už po pár sekundách nečinnosti, které můžou někteří zmatenější hráči prodlít. Hráč má vždy několik možností, které hra odůvodňuje faktickými poznámkami, například při tvorbě stránek nabízí možnost vlastní domény nebo subdomény – vlastní hosting je sice dražší, ale působí věrohodněji. Také investice do designu se vyplácí. Z počátečního budgetu (50 USD) vám sice nemusí zbýt nic a ze začátku se při vytváření obsahu musíte ohánět, v dlouhodobějším hledisku je ale výhodnější počáteční investici nepodcenit.


Hráč si rovněž může vybrat způsob financování – webovou reklamou, sbíráním dat nebo přítomností malwareu (poslední dvě možnosti jsou prozatím zamčeny). Poté už je vržen do administračního systému, ve kterém plní jednotlivé úkoly, které mu pomáhají zvyšovat dosah svých příspěvků na sociálních sítích skrze placené profily a rešerši zájmových skupin. Generace obsahu je poměrně zábavná a intuitivní: na základě tagů si hráč vybírá základní zprávy, které rozšiřuje o titulek a další náležitosti, které by měly obsahovat: jako například zaměření se na patriotismus, nenávist k bohatým, děti, veteráni, kriminalita a podobně. Rovněž je vyzýván k různým druhům článků, například útočným či konspiračním. Vše pro potřeby co nejrychlejšího šíření obsahu, sice vymyšleného, ale tak, aby byl co nejvíce uvěřitelný. Samozřejmě, pro specifické publikum příjemců.  

Úspěšnost a rychlost šíření falešných článků je závislá na poměrně širokém množství faktorů: od „pravdivosti“ přes sledování trending tags s populárními tématy. Psaní článků zabírá čas, který ve hře ubíhá, v závislosti na náročnosti – pokud si hráč dává záležet na přesném vybalancování svého příspěvku, může se stát, že populární témata se už změnily a jeho příspěvek zazní s menší odezvou.

Fake It To Make It je jednorázovou a dobře fungující hrou se silným a aktuálním komentářem, který ve spojení s jednoduchým, ale účinným mechanismem rezonuje a má potenciál uživatele přinutit k zamyšlení a samostudiu: odměnou za úspěšné dokončení hry je série odkazů, na kterých se o problematice dozví více – což je sice bonusový obsah, ale potvrzuje funkčnost autorčina cíle.


Žádné komentáře:

Okomentovat