neděle 23. dubna 2017

Fake it to make it - dejte lidem, co opravdu chtějí slyšet

Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).

Mediální krize

Sociální sítě nejsou v dnešním světě nic nového a jako jakákoliv instituce probíhá určitým vývojem. Jejich fanouškovská základna už není jen banda puberťáků, ale prakticky všechny věkové skupiny napříč generacemi - maminky, dědečkové, učitelé, malé děti, atd.
   Jedním z důvodů je opravdu snadný přístup k informacím - a to nejen k fotografiím či statusům našich kamarádů a tajných lásek, ale i k zpravodajským článkům či reportážím. Zajímavý článek se navíc může stát rychle virálním a může vyvolat velice snadno rozsáhlé emoce. 
   Každá generace trpí určitými krizemi - společenskými, psychologickými či ekonomickými, a v dnešní době by se dalo říct, že trpí určitou "mediální krizí". Mnoho lidí je vystavováno obrovskému množství informací, existuje nepřeberné množství komunikačních zdrojů, co generují jednu zprávu za druhou a my k nim máme neustálý přístup - v autobuse, ve škole, v práci, doma - zkrátka všude a kdykoliv. A toho využívají fake news. 

Fake news

   Někteří lidé nejsou dostatečně připraveni na to, aby dokázali zpracovat informace z internetu - tedy nejen ze sociálních sítí, ale i z obsahové sítě obecně. 
   Jsou tedy snadnými terči pro autory tzv. fake news - poplašné, vymyšlené zprávy za cílem vytvořit určitý buzz kolem nich, a vytvořit tak velkou míru impresí, popř. prokliků na reklamy, aby dotyčný autor fake news si pořádně namastil peněženku. Jak je možné, že se tomu tak děje?

Fake it to make it.

Problematice fake news se věnuje hra Fake it to make it – jedná se o jednoduchou hru pro webové prohlížeče vytvořenou herní a webovou designérkou Amandou Warnerovou.
Ta má za sebou mnoho zajímavých projektů, kdy například na jednom z nich spolupracovala se Světovou zdravotnickou organizací.
Důvodem, popř. hlavní příčinou vzniku této hry byla kauza makedonských mladíků, šířící fake news o amerických prezidentských volbách[1]. Ti zakládali weby s com doménou, s názvy poukazující a směřující na americký trh a hlavně na volební situaci.
Články, které publikovali, byly značně zaměřené proti Hillary a naopak všemožně podporovaly Trumpa. 
Brzy si tak tito studenti našli slušný zdroj obživy, což je v ekonomicky slabé Makedonie pro studenty prakticky nemožné, aspoň podle jejich tvrzení.[2] 
Hra Fake it to make it toto jejich snažení zábavným způsobem popisuje a zároveň jednoduše demonstruje, jak mohou fake news být nebezpečné.


Herní mechanika

Ve hře se vžijeme do role autora, žurnalisty, popř. správce či majitele webu chcete – li. Vaším úkolem je založit web, vymyslet zajímavý název, investovat do designu svého blogu a prostřednictvím fake news si vydělat na jeden ze tří předen daných cílů – hudební souprava, nájem na první měsíc nebo použité auto. Tyto cíle zároveň udávají určitou obtížnost.
Vaší hlavní činností bude vytvořit dramatický a uvěřitelný obsah a následně jej sdílet ve vhodných skupinách na sociálních sítích.

Obsah, tedy články, můžete získat dvěma způsoby – buď okopírujete již existující článek anebo sami nějaký napíšete. Okopírování článku je samozřejmě jednodušší a rychlejší, ale vlastní článek nabízí určité možnosti, jak z něj více profitovat.
U psaní článků je důležité dbát pozornost na dva ukazatele – uvěřitelnost a míra dramatu → čím větší hodnotu v těchto veličinách článek má, tím více se stává populárnější a tedy výdělečnější. Je naprosto k ničemu mít super uvěřitelný článek, když bude pro čtenáře nudný.
Dále je u článku důležité se zaměřit pro koho článek píšu → článek musí vyvolat emoce: strach, zlost a popud, nikoliv však nepřátelství vůči našemu periodiku. Jinými slovy, chceme, aby lidi samou zlostí náš článek sdíleli, nikoliv ignorovali. Tomuto procesu se chci později věnovat dále.
V neposlední řadě je zde nejvíce důležitý aspekt a to politické zaměření. Můžeme cílit na stranu fialovou, oranžovou anebo zůstat neutrální.

Publikováním článku práce nekončí, je důležité jej dostat mezi lidi. To se děje ve hře tzv. „verbováním“ účtů – koupíme si účet nějakého uživatele, který je v určitých skupinách – politických či „lifestylových“ a jak již vám dochází, prostřednictvím tohoto účtu pak dostáváme náš obsah mezi lidi a doufáme, že se uchytí a stane se virálním. 

A to je o hře tak asi všechno. Nebo vlastně ne, vůbec ne. Běžte hrát, ať zjistíte více.

Dejte lidem, co chtějí.

Na co se chci zaměřit, je obecný fakt, který hra skvěle simuluje. Dejte lidem, co chtějí. Než vysvětlím, jak přesně to myslím, uvedu příklad ze hry.
Snadným způsobem, jak vydělat ve hře peníze, je napsat článek, který bude orientovaný na jednu z politických skupin, třeba na fialovou. Články budou mít podobu kritiky oranžové partaje, budou popisovat události,ve kterých hodnoty fialových jsou v nebezpečí, budou popisovat katastrofické scénáře týkajících se právě fialových a budou v nich vyvolávat „call to action“ → sdílení a prokliky. Pokud je ale budeme propagovat v „jejich“ sociálních skupinách → tedy skupinách zaměřených fialovým smýšlením.
Pokud ale budeme propagovat takovýto článek v reversních skupinách – tedy oranžově smýšlejících, můžeme na nějaký zisk zapomenout, můžeme zapomenout na nějaké sdílení a tedy i nějaké zisky.
Setkáme se pouze s negativními reakcemi typu: Lháři, ovce, tomu přece nikdo nemůže věřit! Článek může být dramatický jak chce, může být uvěřitelný dostatečně...ale na nepřátelské půdě nemá šanci.

Co se snažím říct je fakt, že málokdy se nám podaří opravdu někoho přesvědčit o tom, že naše informace je správná či pravdivá a ta jeho ne. Však to víte sami ze svého života. Čím násilnější formou se to pokusíme udělat, tím opačnější efekt to bude mít. Lidé jsou prostě jen lidé, musejí mít pravdu a pokud je někdo přistihne u toho, že změnili na situaci názor, jakoby se prohřešili proti životní podstatě samotné. Nesmysl.

Fake news fungují mimo jiné proto, že určitému spektru obyvatel dají to, co opravdu chtějí slyšet. Chceme slyšet to, co nás utvrzuje v naší pravdě. Chceme slyšet, jak nás uprchlíci v ČR znásilňují na každém rohu a doma nás žerou k večeři. Proč? Abychom měli pravdu. Tu svou pravdu.
V této slepotě tedy dokážeme uvěřit často šíleným a na první pohled nesmyslným zprávám. Dokážeme uvěřit fakenews.

Proč?

Protože chceme.
Fake it to make it.

Jakub Duchoslav


Zdroje: 

1) LAWRENCE, Alexander, SILVERMAN, Craig, ed. How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News: BuzzFeed News identified more than 100 pro-Trump websites being run from a single town in the former Yugoslav Republic of Macedonia. Buzzfeed [online]. 2016 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo?utm_term=.tjQnKB0V#.utqZYyQP

2) WARNER, Amanda. Fake it to make it: What real-life information inspired this game? Buzzfeed [online]. 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about



Žádné komentáře:

Okomentovat