středa 19. dubna 2017

Fake It To Make It – Analýza hry

Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).


Úvodem


Hru Fake It To Make It lze hrát jednoduše přímo v běžném webovém prohlížeči. Při uvítací obrazovce autoři hry tvrdí, že jde o hru, která má co dočinění se sociálním vlivem falešných zpráv, tedy tzv. fake news. Hra je optimalizovaná také pro mobilní telefony, ale je doporučeno hrát ji na větší obrazovce. Lze si také nastavit, jestli chce hráč hrát hru s hudebním doprovodem.

Herní mechanika


Při vytváření nové hry si můžete zvolit postavu, která vás bude zastupovat – na výběr jsou dva muži a dvě ženy, světlé i tmavší pleti, takže můžeme zpozorovat jakousi genderovou i rasovou vyváženost (tedy odpustíme-li hře fakt, že vynechala Asiaty). V dalším bodě si hráč zvolí své jméno nebo nick (přezdívku). Třetím bodem, který může hráč v úvodu ovlivnit, je cílová částka, které by chtěl ve hře dosáhnout. Na výběr je 200 dolarů určených pro vybavení hudební kapely, 400 dolarů jako záloha pro první byt nebo 1000 dolarů pro ojeté auto. To je vlastně způsob, jakým si hráč volí obtížnost hry. 

Jakmile hráč vyplní požadované údaje, může přejít do samotné hry. Až tehdy se dozvíme, o co ve hře skutečně jde. Cílem hry je vydělávat peníze vytvářením nových stránek a profitováním na reklamách, na které klikají ostatní uživatelé. Dále nám stránka oznamuje, že reklamy cílí na obyvatele Spojených států amerických, protože za americké uživatele se platí více než za uživatele z jiných zemí, při tom je hráč tak trochu naváděn, aby profitoval z amerických voleb. Dozvídáme se také, že není potřeba vytvářet pravdivé informace, protože jejich vyhledávání a ověřování může zabírat zbytečně moc času. „Fake news“ neboli falešné zprávy se šíří rychleji než ty skutečné, protože nejsou skutečností omezovány.

Poté se hra přesouvá na jednoduchý ovládací panel, kde si hráč sestavuje svou vlastní webovou stránku. Vybírá pro ni název, logo, zda chce vlastní doménu a hosting, jaké chce rozvržení a design a z čeho bude vydělávat peníze (zpočátku lze pouze z reklam). V horní části obrazovky běží čas, jeden den ve hře trvá přibližně 15 sekund. Dále má hráč úvodní kapitál pouhých 50 dolarů, podle kterých se rozhoduje, které možnosti zakoupí, aby jeho stránka vypadala více profesionálně a zároveň více důvěryhodněji.

První úkol splněn, dále hra nabádá, aby hráč přidal alespoň dva nové články, nejlépe zkopírované z jiných zdrojů. Tyto články jsou filtrované například podle toho, jaké vyvolávají drama či jak moc jsou důvěryhodné, při čemž ty dramatické mají větší dopad na potenciální uživatele – tím se rozumí, že budou na článek reagovat komentáře, dávat To se mi líbí či sdílet článek dál. 

Hra dodává v postranní liště vždy malé „goals“ (cíle, kterých má hráč dosáhnout. Jsou jimi například vytvořit článek, který má alespoň 100 sdílení nebo vytvořit článek, který vydělá alespoň 10 dolarů. Celkově je hráč nabádaný k tomu, aby vydělával peníze, vyvolával v lidech emoce, aby reagovali na sdílené příspěvky, aniž by se staral o to, zda jsou informace na jeho webu reálné.


 Důležitou roli ve hře hrají skupiny uživatelů, na které jsou články zaměřeny. Jsou jimi fialoví a oranžoví, kteří jsou v nějakém rozporu, a neutrální. Na základě informací o uživatelích musí hráč přizpůsobovat své články publiku tak, aby měli co nejvíc reakcí v co nejkratším čase. Mezi další úkoly ve hře pak patří například to, aby vydané články způsobovaly uživatelům specifické emoce jako radost, znechucení nebo strach. 

K manipulaci s článků slouží také odkupování uživatelů na sociální síti, kteří se liší počtem přátel, politickými názory (oranžová či fialová zaměřenost) a jejich cena, případně ještě také na jaké sociální skupiny mají vliv a kam mohou články sdílet. Postupem času, poté co hráč splní základní zadané úkoly, se otevírají další možnosti, jak přizpůsobit obsah webové stránky a více vydělávat.

Sdělení


Hra se snaží jednoduchou hratelností sdělit hráči informace o problematice falešných zpráv a o tom, jak se tyto zprávy tvoří. Hra může působit jako návod na manipulaci s publikem. Celkově ale umožňuje nahlédnout na způsoby, jakými se dnes snaží vydělávat některá alternativní média a svým přímočarým stylem dokáže poučit i ty, kteří se touto problematikou dříve vůbec nezabývali. 

Přínos je tedy hlavně v edukativním rázu, poukázat na praktiky, které se běžně dějí ve zpravodajských médiích, a může také donutit hráče k pozdějšímu zamyšlení nad tím, zda jsou sdílené zprávy, které běžně vídá například na sociálních sítích, důvěryhodné či nikoliv. Proces, jakým se tvoří fake news je tu jasně zřejmý a zároveň poněkud znepokojivý, čímž hra pravděpodobně splnila svou funkci.

Hráči, které téma zaujme, se mohou o problematice falešných zpráv dozvědět informace přímo ze samotné webové stránky, aniž by museli hru hrát. Stránka nabízí typy, jakým způsobem lze informace ověřovat a nabádá k tomu, aby se ten, kdo nějaké zprávy sdílí, vždy zamýšlel nad jejich obsahem a důvěryhodností. 

Dozvídáme se také o tom, že hra je inspirovaná skutečnými událostmi. Makedonští teenageři na falešných zprávách vydělávali během prezidentských voleb v roce 2016. 

Hru vytvořila vývojářka a herní designérka Amanda Warner. Hudbu ke hře složil Robbie Dooley. Sama autorka nabádá k šíření této hry mezi co největší počet lidí, aby rozšířila její poselství. V sekci otázek a odpovědí publikovala graf, který znázorňuje způsob, jakým se fake news tvoří a chce jím apelovat, aby se lidé těchto zpráv vyvarovali.

Žádné komentáře:

Okomentovat