neděle 23. dubna 2017

Fake it to make it – 10 ověřených způsobů, jak zbohatnout během 1 týdne. Tomu neuvěříte!

Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).

Lákavý titulek, že? Pokud jste občas zažili takovou tu krizi, kdy jste si googlili rady, jak se stát bohatým, jistě jste museli na podobné typy článků chtě nechtě narazit. Obdobné články používají v nadpise tzv. clickbaity. Volně by se to dalo přeložit jako klikací návnada. Cílem těchto nadpisů je nalákat návštěvníky na daný web, zvýšit tak jeho návštěvnost, a tím i příjem z reklam.

To je v podstatě úvod do celé problematiky, kterou se hra Fake it to make it zabývá. Hru vytvořila Amanda Warner v roce 2017. Hra je dostupná v on-line rozhraní.

Mechanika hry
Hra na začátku nabídne na výběr ze 3 cílů, na co by si chtěl hráč vydělat. Poté si vytvoří vlastní web a poté už je na hráči, aby dokázal vybudovat pomocí článků takový web, který bude generovat co nejvyšší zisk.

Články se vystavují pomocí různých tagů, přičemž kromě neutrálně politických tagů jsou k dispozici také tagy podporující oranžovou, nebo fialovou politickou stranu. Je pak dobré si v rámci jednoho účtu vytvořit dva weby, jeden bude zaměřen na podporu oranžové, druhý na podporu fialové strany.

Jistě rozumíte, že pravdivost uvedených informací nehraje příliš velkou roli. U každého článku však kromě ukazatele toho, jak velké drama se v článku skrývá (na škále 0 – 20), musíte na stejné škále sledovat také hodnotu uvěřitelnosti, což tvorbu článků mírně ztěžuje.

Po vytvoření článku s co možná nejvyšší hodnotou obou ukazatelů využijeme naše nakoupené kontakty, které článek zasdílí do svých skupin. Je nutné je však vybírat s rozumem – pokud článek namířený proti oranžové straně zasdílíme do skupiny jejich podporovatelů, nedočkáme se úspěchu.

Po vydělání určitého obnosu můžeme znovu zainvestovat do svých stránek a zvýšit tak jejich kredibilitu, třeba přesunem z free na placený hosting či nakoupením profesionální šablony. Kredibilitu také zvyšují články, které jsou téměř pravdivé. Sice nemají tolik sdílení, nejsou tolik šokující, ale v rámci podpory těch ostatních jsou takovéto články potřebné.

Čas od času se stane, že některý z článků odhalí ověřovací servery a vyvrátí jeho pravost. Tím se kredibilita webu o něco sníží.

Obecně hra Fake it to make it nabízí obdobné principy, se kterými už jsme se setkali v mnohem starších hrách. Mám tím na mysli různé managery či simulátory profesí. Z poslední doby mě napadá TubeTycoon (simulátor youtubera), který také upozorňoval na problematiku clickbaitů, domnívám se však, že to nebylo jeho cílem. Navíc, clickbaity na youtube nepředstavují podle mě takový společenský problém jako u zpravodajských serverů.

Společenský přesah hry
Neověřené zprávy, neboli fake news, či také hoaxy, se na internetu objevují snad už od jeho vzniku. Dříve se takové informace šířily pomocí e-mailů, s nástupem sociálních sítí se pro ně však otevřely zcela nové možnosti poskytující mimo jiné mnohem větší dosah. Jako celospolečenský se tento problém začal vnímat mimo jiné také kvůli prezidentským volbám 2016 v USA. Dle serveru BuzzFeed počet sdílení top 20 fake news příběhů překonal počet sdílení top 20 ověřených zpráv (Silverman, 2016).
(zdroj: BuzzFeed News)

Motivace autorů těchto webů je zřejmá – vydělat. Díky tomu, že se jim daří vytvářet šokující a uvěřitelný obsah, se tento obsah stává virálním. Kromě toho se také spekuluje o politickém pozadí. Bylo například řešeno, zda články namířené proti kandidátce Hillary Clintonové neměly nějakou spojitost s hromadným sdílením z ruských IP adres (Sálus, 2017).

Na serveru Aktuálně.cz vyšel v tomto roce rozhovor s Nikolasem Pravdou, který se touto profesí živí v Německu (Zelenka, Prchal, 2017).

Tyto pochybné servery představují problém právě z toho důvodu, že mnoho lidí jim věří a odklánějí se od mainstreamových médií. Objevují se tak různé informační kampaně bojující proti tomuto fenoménu. Jedním z nástrojů se stala právě hra Fake it to make it, která zábavným způsobem na problematiku upozorňuje. Po dohrání (rozuměj dosažení na začátku stanovené částky) je hráč přesměrován na stránku upozorňující na tento problém. Dozví se tam, co to vlastně fake news jsou. Už během hraní je ale velmi jednoduché pochopit mechaniky těchto serverů.

Při hraní hry se může dokonce nabízet otázka: Je hra zamýšlena jako návod na vytváření fake news? Autorka tvrdí, že pokud by někdo chtěl vytvářet takové weby, je už o tom na webu mnoho informací. Přiznává, že hra může skutečně někoho inspirovat, doufá však, že pozitivní dopad mnohonásobně předčí ten negativní.

Cíl autorka shrnuje následujícím způsobem:
My hope is that by making players more aware of how and why fake news is written and distributed, that they will be more skeptical of what they encounter in the future. In general, I think that better understanding how and why we are manipulated by others, for profit or power, is worthwhile knowledge to have (Warner, 2017).

Závěr
Hra mě zabavila na delší dobu, než jsem si byl ochoten přiznat. Ilustruje, jak jednoduché je něco takového vytvářet a přitom generovat zisk z pohodlí svého domova. Skutečně jsem nabyl dojmu, že během hraní si někdo může říct, že by mohl zkusit takovýto druh obživy, nikomu by tím přeci neublížil. Problém je ale ten, že ublížil. Lidé s nepravdivými informacemi mohou ve společnosti vytvářet tlaky, které mohou vyústit v pnutí ve společnosti. Pravděpodobně mohou i ovlivnit výsledky různých politických voleb.

Hra tedy upozorňuje na problém formou, která může oslovit lidi, kteří by se jinak o problematiku nezajímali. V tom spatřuji její hlavní pozitivum. Obdobně jako autorka můžeme jen doufat, že těch, kteří si díky hře problematiku uvědomí, je více než těch, kteří díky hře začnou fake news generovat.

Zdroje
SÁLUS, Oliver. Ze zprávy FBI: Kampaň proti Clintonové šířilo tisíc falešných účtů z Ruska. Seznam zprávy [online]. Praha: Seznam.cz, 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/ze-zpravy-fbi-kampan-proti-clintonove-sirilo-tisic-falesnych-uctu-z-ruska-29596

SILVERMAN, Craig. This Analysis Shows How Viral Fake Election News Stories Outperformed Real News On Facebook. BuzzFeed News [online]. Toronto: BuzzFeed, 2016 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-real-news-on-facebook?utm_term=.riXvJwajAX#.cjAqZp9X3W

WARNER, Amanda. Fake it to make it: About. Fake it to make it [online]. 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about

ZELENKA, Jakub a Lukáš PRCHAL. Čech Pravda se v Německu živí dezinformacemi. Vydělám si na byt, zimu trávím na Mauriciu, chlubí se. Aktuálně.cz [online]. Praha: Economia, 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesky-rodak-se-v-nemecku-zivi-dezinformacemi-vydelam-si-na-b/r~3aa3769607fc11e7b0800025900fea04/?redirected=1492937743


Žádné komentáře:

Okomentovat