neděle 23. dubna 2017

Choice: Texas - rozbor

Carly Kocourek, Allyson Whipple (2014), Choice: Texas (Web)

V populárním americkém filmu o mladistvých Fast Times At Ridgemont High se protagonistce během prvních sexuálních zkušeností podaří otěhotnět. Potrat je zde vylíčen jako bezproblémové řešení bez větších následků. O dvacet let později ve snímku Juno otěhotní jiná nezletilá postava. V tomto případě je příběh neplánovaného rodičovství hlavním tématem filmu a vede k ponechání dítěte a jeho následné adopci. Tápaní Juno je spojené spíš s její nedospělostí než s pochybami o průběhu těhotenství. Choice: Texas je o pochybnostech, které může mít každá těhotná žena. V pěti fiktivních případech nám skrz váhání velmi uvěřitelně ukazuje možnosti, jež jim systém v Texasu nabízí.

Hra vznikla v reakci na zpátečnickou novelu lokálního zákonodárství, která na začátku desetiletí omezilo možnosti Texasanů v rámci plánování těhotenství. Ztížily se už tak špatně přístupne potraty, doktoři navíc pacientkám o procesu lžou. V důsledku změn se zdvojnásobil počet úmrtí těhotných žen ve státě. Carly Kocourek není se stavem spokojená. Snaží se tak šířit povědomí o těchto reformách, jak jsou aplikovány a co znamenají pro ženy. Hlavní způsob propagace byla, dle kampaně na Indiegogo, účast na různých konferencích, například The Future and Reality of Gaming ve Vídni. Ptám se, jestli je tohle, odborná a akademická obec, cílovým publikem? Jaký může být skutečný dopad Choice: Texas a dostane se k publiku, jež ho potřebuje nejvíce?

Carly Kocourek ukazuje možnosti hry
Hra
Carly Kocourek, Allyson Whipple a Grace Jennings dali svým příběhům o těhotenství nejjednodušší možnou podobu. Stránka, na níž je Choice: Texas umístěna, má strohý a přívětivý design. Podobizny žen a logo hry jsou jedinými grafickými prvky. Použité barvy jsou neutrální, trochu připomínají nemocniční prostředí. Záložky seřazené v modré liště jsou na pohled všechny stejně důležité. Rád bych zmínil Resources. Po kliknutí se načtou důležité odkazy na společnosti operující v oblasti plánovaného těhotenství v Texasu.

Pokud máme Choice: Texas řadit do nějakého žánru, byla by to textová adventura. Avšak vzhledem vážnosti náplně bych dílo odprostil od poněkud hanlivého označení hra a představil jako interaktivní příběh. Napsané je to výborně. Téměř před každou volbou jsem znovu a znovu váhal. Legislativní výmysly byly prezentovány neutrálně jako podnět pro hrdinky k dalšímu uvažování. Často vyčerpávající a potupný podnět. Paste Magazine design vyprávění vychválil s tím, že "by treating choice as a process of revisiting and revising thoughts, the gameplay is powerful despite the simplicity of clicking links."

Jinde v článku se dozvídáme o dalších přednostech stylu. Autorky se hodně věnují i okolí žen. Část hrdinek je silně věřící, jsou na malých obcích, na sociálním okraji. Sociální kontext je pro Choice: Texas důležitý. Vytváří místa, lokalizuje hru a ukazuje další možné temné kouty společnosti v podobě předsudků nebo extrémních a nesmyslných požadavků. Na druhou stranu se vyhýbají tomu, aby cokoliv bylo černobílé. Všechny příběhy zůstávají lidské a citlivé. Většina voleb je ambivalentních a v díle jsem narazil jen na jeden vysloveně "dobrý konec."

Končí tak Mariin příběh, když rozhodnu, že chce dát svoje dítě k adopci. Osvojí si ho příbuzní, sami děti mít nemohou. Bydlí dostatečně blízko, aby se dítě se svojí biologickou matkou pravidelně vidělo. Pokud pujde Maria na po potrat, udělá tak proti své víře. Pokud by si dítě nechala, rodina to ekonomicky neunese.
Z trochu jiného soudku je příběh Jess. Chtěný plod se nevyvíjí dobře. Zdravotní komplikace jí zavedou blíž k její vlastní temnotě. Fetus je v době, kdy do příběhu vstupujeme už poměrně vyvinutý, volba je ulehčená jen tím, že se do situace nedokážu opravdu vžít. Přesto na mě z textu kape smutek Jess a jejího manžela.
Příběhy Alex a Latrice jsou si do jisté míry podobné. Obě ženy mají ambice, jež nejdou dohromady s těhotenstvím. Vidím v nich kritiku systému, jenž tlačí na výkon a úspěch. Důsledkem je vždy znevýhodnění žen a odsunutí rodiny jako hodnoty do pozadí. V případě Latrice se dostáváme pod kůži úspěšné právničce. Příběh je vedle možné změny priorit zajímavý informacemi o mateřské a otcovské dovolené. Mladá Alex, pokud se rozhodne pro potrat, tak musí činit tajně bez souhlasu rodičů. Zase se dostáváme k zajímavým informacím pro cílovou skupinu.
Na konec jsem si nechal Leah. Její příběh začíná znásilněním. Muž s dobrou pověstí jí doprovází domů. Zdroguje jí. O něco později je těhotná. Pokud se rozhodnete pro potrat, je cesta poměrně přímočará, prostoru pro nejistotu je méně než pokud se Leah rozhodne dítě donosit. Dobré jsou i interakce s okolím. Znásilnění se chytře vrací, pachatel zůstává nepotrestaný. Vedle se ještě řeší finanční situace Leah. Nechce být závislá na rodičích. Zaměstnavatel se může zachovat několika způsoby. Paste upozorňuje na postavu pastora Mikea jako jednu z nejvíce pozitivních reprezentací církve ve video hrách. Choice: Texas v příběhu Leah ukazuje předsudky na méně viditelném davu, který jí bez toho, aby znal souvislosti, odsoudí.
Zdroj: Paste Magazine

 
Poselství 
V průběhu sbírání prostředků pomocí kampaně na Indiegogo se kolem Choice: Texas zvedla vlna diskuze. Očekávalo se, že bude radikálně vystoupí pro potraty. V roce 2013 pokryl diskuzi Polygon, delší článek obsahuje názory obou stran. Reakce na hru ze strany hnutí Texas Right To Life jsou hraničně agresivní a nepřátelské. V průběhu vývoje dokonce donutili Carly Kocourek zrušit možnost psát komentáře pod videa o Choice: Texas. Byly plné výhružek od osob přejících si ve vlastním pokrytectví fašismus. Autorky naopak argumentují umírněně. Allyson Whipple mluví o vlastních zkušenostech z doby, kdy pracovala na lince pro nechtěně těhotné ženy. Umožnily jí vystavět uvěřitelné postavy. Také se vyjadřuje více obecně ke hrám: "Jestliže mají být fantazie o kradení aut a hraní si na válku zábava, možná bychom se měli zamyslet nad tím, co považujeme za zábavu," řekla. "Také bychom měli rozpoznat, kolik nás toho hry mohou naučit, vedle toho, že jsou zábavné. Hry můžou být i výchovné."

V Texasu jsou všechny cesty těžké. Mnoho matek si nemůže dovolit ani potrat, ani porod. Ten, spolu s pobytem v nemocnici, může stát i několik tisíc dolarů. Pokud je možnost, vyplatí se za potratem vyjet do jiného státu USA.

Ideální by bylo, kdyby se hře povedlo situaci změnit, nebo aspoň nahlodat. Samy autorky zmiňují, že by si hru měli zahrát též muži. Já myslím, že je to důležité. Jak jinak si můžeme sundat masku pokrytectví a pochopit, čím si procházejí, jak je naše společnost nefér. Prožitím si pěti příběhu můžeme udělat krok dopředu.

Závěr
 Je důležité mít hry jako Choice: Texas. A je důležité je dostat ke správným lidem. Obávám se, že to je úkol z těch těžších. Je nepravděpodobné, že by se dostala do osnov středních škol v Texasu, které jsou často pod vlivem hnutí jako je Right To Life. Často se mluví o dvojím Texasu. Austin a další velká města jsou úplně jiným světem než zbytek. Díky internetu je možné, že si projekt část cílového publika najde. Obávám se, že největší část konzumentů bude stejně z řad počítačových intelektuálů, kteří se stejně jako já na pár hodin vyděsí nad situací. Není to špatně, tlak zvenku může mít taky vliv. Choice: Texas pravděpodobně nezmění Texas. Změní život několika holek a žen. To se počítá.

Zdroje
Choice: Texas
Polygon
Paste Magazine

Napsal Václav Pata

 

Žádné komentáře:

Okomentovat