středa 19. dubna 2017

Choice: Texas, pro-choice hra z jednoho z najkonzervatívnejších štátov USA

Carly Kocurek (2014). Choice: Texas (Windows, Mac Os, Linux)


Hra Choice: Texas bola vyvinutá dvoma ženami - Carly A. Kocurek a Allyson Whipple. S ilustráciami im pomáhala Grace Jennings. C. A. Kocurek sa zaoberá históriou kultúry, pričom sa špecializuje na nové média a počítačové hry. Silnou stránkou Allyson Whipple je zase poézia. Obe fungujú v Texase, kde v roku 2008 ženy z 96% okresov nemali prístup ku klinike, ktorá by poskytovala interupciu. Mnohé regulácie štátu totiž viedli k tomu, že aj existujúce kliniky končili zatvorením. Najviac to pociťujú ženy chudobné alebo ženy pracujúce zo strednej triedy. Finančné problémy a taktiež problémy s dostupnosťou kliník viedli autorky k vytvoreniu hry Choice: Texas. Táto hra mala vzbudiť povedomie, empatiu a pochopenie k ženám, ktoré sa ocitnú v ťažkej životnej situácii a zároveň musia riešiť mnoho ďalších prekážok spojených s týmto rozhodnutím, o ktorých ich okolie nemá ani potuchy.




Hra vznikla v roku 2014 a je voľne prístupná online. Vznikla za pomoci fund raisingu na stránkach Indiegogo a je určená predovšetkým k vzdelávaniu teenagerov na stredných školách, ale aj iných ľudí, ktorí sa potýkajú s problémom neplánovaného tehotenstva či sa chcú o situácii týchto žien viac dozvedieť. Autorky spolupracovali aj s učiteľmi, ktorí majú na starosť sexuálnu výchovu na školách a k hre bol vytvorený aj učebný plán. Hra je akousi základnou verziou vizuálnej novely - žáner populárny predovšetkým v Japonsku a iných častiach východnej Ázie. Jedná sa o žáner, ktorý sa vyznačuje statickou grafikou a jednoduchou hrateľnosťou - hráč väčšinou iba kliká na rôzne možnosti ďalšieho postupu hlavnej postavy, alebo ovláda dialógy, ktoré hlavná postava vedie, a určuje tak, ako sa bude dej ďalej vyvíjať. Príbeh je hlavným prvkom vizuálnej novely a častá je aj možnosť rôznych ukončení daného príbehu.

Autorky Choice: Texas stavili na jednoduchú vizuálnu stránku hry. V tej je vlastne len 5 obrázkov žien, ktoré sú hlavnými hrdinkami príbehov. Po zvolení jednej z nich sa jej podobizňa zobrazuje po celý čas na ľavej strane, zatiaľčo príbeh - hlavná dominanta hry - je na pravej strane obrazovky.

Možností ovplyvňovať dej má hráč niekoľko, avšak väčšinu času strávite len čítaním textu a zoznamovaním sa s ťažkosťami danej postavy. Čo hráč ale ovplyvňovať môže vždy, je to, či hlavná protagonistka využije možnosť adopcie, interupcie, alebo sa rozhodne si dieťa ponechať. Možnosť voľby sa v každom z príbehov vyskytne niekoľkokrát, aby mal hráč možnosť zmeniť názor po tom, čo sa o tejto situácii naučí nové informácie a budú mu načrtnuté všetky možné riešenia spoločne s ich prekážkami.

Hra poskytuje aj kontakty na konkrétne strediská a agentúry, ktoré sa zaoberajú pomocou tehotným ženám z Texasu, ktoré sa ocitli v ťažkej situácii - či už rôzne adopčné úrady, kliniky alebo organizácie, ktoré finančne podporujú ženy, ktoré si nemôžu dovoliť interupciu. Popisuje aj jednotlivé schôdzky u doktora alebo na úrade, ktoré hlavné postavy musia podstúpiť. Zároveň bola hra vytvorená v jednom z najkonzervatívnejších štátov USA, kde tehotenstvo v nevhodných podmienkach môže pôsobiť ako stigma a šíri o tejto problematike osvetu. Zákon v Texase prikazuje, že všetky ženy, ktoré chcú podstúpiť interupciu, sa musia najprv dostaviť na štátom riadené schôdzky, kde sú im načrtnuté možnosti riešení, ktoré ich od interupcie majú odhovoriť. Všetkým ženám musí byť prevedený aj ultrazvuk, pričom doktor musí žene obrázok ukázať a detailne popísať. Ak aj po týchto schôdzkach má stále záujem, musí počkať aspoň 24 hodín, kým môže procedúru podstúpiť. Pod týmto nátlakom sa však slobodná voľba uplatní len naozaj ťažko. 

Aj keď príbehy v hre obsiahnuté sú fiktívne, konkrétne kroky, ktoré v nich ženy podstupujú sú založené na skutočnosti. Autorky sa sústreďujú na dostupnosť zdravotníckej starostlivosti, právne obmedzenia, či reakciu okolia a spoločnosti. Hráč si na začiatku vyberie jednu z 5 žien v rôznych životných situáciách, pričom Latrice je úspešná právnička, ktorá nikdy neplánovala založiť si rodinu, Leah je mladou čašníčkou, ktorá otehotnie po tom, čo je znásilnená, Alex je zase úspešnou študentkou strednej školy s možnosťou získania štipendia na športovej vysokej škole, Jess je jediná postava, ktorá dieťa naozaj plánuje, avšak počas tehotenstva zistí, že dieťa po narodení bude ťažko choré a Maria je matka troch detí vo finančnej tiesni.

Hráč sa pri riešení neplánovaného tehotenstva ocitá pre niekoľkými hlavnými problémami. Jedným z prvých je hľadanie pomoci medzi blízkymi. V hre sa totiž tri z týchto žien nemôžu spoliehať na pomoc otca dieťaťa, dve z nich žijú stále u rodičov bez možnosti sa osamostatniť. Ďalším veľkým problémom je financovanie zdravotnej starostlivosti či interupcie, s ktorým majú v hre problém taktiež 3 z 5 žien. Cestovanie za takto často fyzicky náročným zákrokom je v Texase problémom - podľa štatistík z roku 2014 muselo, kvôli potratu vycestovať za hranice svojho okresu cez 39% žien, keďže v celom štáte v tomto období bolo len 44 kliník, kde vykonávali interupciu.


Každý jeden z týchto príbehov je teda špecifický, aby aj hráč následne vedel posúdiť, že tieto rozhodnutia nie sú nikdy jednoduché. Avšak nech sú jeho voľby v hre akékoľvek, každé vyústenie príbehu sa končí relatívne šťastne. Na konci sa všetky ženy s odstupom času na túto situáciu pozerajú triezvo, čas zahojil ich rany a usudzujú, že urobili najlepšie rozhodnutia, ktoré v tom čase urobiť vedeli. A to nastane, či už si dieťa nechali, alebo volili možnosť adopcie či interupcie.

Hlavným učelom Choice: Texas bolo poukázať na problémy mnohých žien, ktoré zažijú neplánované tehotenstvo v Texase, kde dostupnosť riešení je pre mnohé z nich vzdialená. Autorky sa snažili predovšetkým o osvetu na stredných školách. Práve táto cieľová skupina má najväčší problém sa so svojou situáciou zdôveriť, zafinancovať si interupciu či získať k nej povolenie v prípade, že s týmto postupom rodičia nesúhlasia. Hra poskytuje konkrétne riešenie mnohých prekážok, s ktorými sa ženy môžu stretnúť, kontakty na centrá pomoci a pochopenie. Na druhú stranu je hra prínosná aj pre tých, ktorým sú tieto strasti na hony vzdialené - svet bude určite krajším miestom, keď sa všetci naučia akceptovať rozhodnutia žien v tejto situácii a nesúdiť ich kvôli niečomu, o čom nemôžeme mať ani najmenšie tušenie.

Žádné komentáře:

Okomentovat