neděle 23. dubna 2017

Choice: Texas - Pět tipů, jak se naučit rozhodovat












 

Carly Kocurek, Allyson Whipple (2014). Choice: Texas (Windows, Mac Os, Linux)


    Hra Choice Texas od Carly A. Kocurek a Allyson Whipple si na nic hraje. Ve svém úvodu jasně sděluje, o co se jedná. To, co ve hře zažíváme, nás však snadno překvapí. Jedná se o naučnou hru v žánru „interactive fiction,“ ve které si vyzkoušíme, jaké je to být těhotnou ženou v Texasu, která musí rozhodovat o životě svého potomka. Na chvíli se stáváme jednou z pěti různých texaských žen, které se snaží orientovat v systému reprodukční zdravotní péče ve státě, který svobodnému rozhodnutí nevychází příliš vstříc.

Ovládání a vzhled

Po krátkém úvodu do hry následuje choose-your-own-adventrue, kde máme na výběr z pěti různých herních profilů žen: Latrice, Leah, Alex, Jess a Marie. Kromě avatarů postav z ruky ilustrátorky Grace Jennings nevíme nic a jsme postaveni před první rozhodnutí - čí příběh hodláme žít. Vizuál hry i herní mechaniky jsou velice jednoduché, důležitý je obsah příběhu. Hra je bez zvuku a kromě avatarů a loga hry nemáme žádné další audiovizuální pomůcky. Před publikací hry však kolovaly různé fámy o její podobě, důsledkem kontroverzního tématu. Jak jedna z autorek Carly Kocurek líčila v rozhovoru pro Arkansa Times (2014), kontroverzní téma hry vzbudilo během vývoje mnoho debat a spekulací, často hrozících, že hra bude silně pro-choice, provokující tématem interupce. V jednu chvíli kritici dokonce šířili, že hra bude obsahovat animace a zvukové efekty, pro peprnější zážitky z interupce. Autorka však tvrdí, že záměrem hry rozhodně není šokovat a její finální podoba je tedy velice strohá a neodvádí tak pozornost od prožitku z příběhu (Arktimes, 2014). Na jednu stranu je účel splněn, na druhou stranu by interaktivnější vizuál a zvukový podkres mohly prohloubit emoční prožitek a celkovou imerzi.

Hrdinky. Celkový vzhled hry je takto jednoduchý, cílem není šokovat, ale prožít.

Interaktivní jsou pouze tlačítka, která jsou však také limitovaná na několik málo úkonů. Potom, co si jedním klikem vybereme postavu, jsme vrženi do jejího příběhu a čteme. Příběh pokračuje bez interakce, dokud se nedostáváme do situace, kde musíme učinit zásadní rozhodnutí, určující další vývoj příběhu. Kdykoliv v průběhu hry můžeme kliknout tlačítko restart, čímž se dostáváme na začátek daného příběhu. Počáteční situace zůstává vždy stejná, je pak jen na nás, jak se v zásadních situacích rozhodneme, abychom vzali situaci alespoň částečně do vlastních rukou. Jak totiž postupem příběhu i použitím restartu zjištujeme, i přes učiněné rozhodnutí jsme často bezmocní a musíme příjmout to, jak jsou kostky vrženy.

Realita s možností restartu

Hra je vytvořena se záměrem co nejvíce kopírovat realitu v Texasu a používá k tomu obsáhlé studie tamního zdravotnictví, institucí reprodukční péče, zeměpisná, demografická data a skutečné příběhy texaských žen. Díky restartu jsme však na tom o něco lépe než protagonistky v reálném životě. Můžeme totiž zažít příběh kolikrát chceme a pokaždé měnit naše rozhodnutí, které zásadně ovlivňují další vývoj našeho života. Můžeme tak vědět, to, co bychom vždy v reálné životě vědět chtěli, a nemůžeme – co by se stalo, kdybych se rozhodla, (či rozhodl) jinak. Máme tedy příležitost opravdu konfrontovat náš strach z rozhodnutí, které jsme zamítli. Můžeme konečně zjistit, jak by náš život vypadal jinak, co by se změnilo a jaké překážky a úspěchy by se přihodily.

A rozhodnutí, před které jsme postaveni, je snad tím nejproblematičtějším v lidském životě – rozhodování cízím životě. Co žena to jiný scénář; řešíme například neplánované těhotenství, komplikace v těhotenství a úmrtí dítěte, znásilnění, těhotenství mladistvých i starších i otěhotnění v kontextu složité rodinné nebo finanční situace. Téma rozhodování o životě jiného člověka však všechny tyto ženy spojuje a nás s nimi. Na chvíli zažíváme jaké to je, uvnitř konzervativního systému činit rozhodnutí s ohledem na vlastní život, budoucnost, život dítěte i okolí, nejlépe jak jen můžeme. Jednoduchá hra se tak stává bojištěm velice složitých a emotivních situací, kde už stojí jen na nás, jak se rozhodneme a jak se vypořádáme s následky.


Záměr hry a jeho naplnění

Cíle, které si autorky hry stanovily, existují na několika rovinách. Na jedné úrovni hra jasně používá procedurální rétoriku a funguje jako interaktivní článek, který se nás snaží něco naučit o fungování reproduktivní péče, institucích a sociální struktuře na příkladě texaské společnosti. Na osobnější úrovni si klade za cíl zprostředkovat prožití cizího života a různých životních situací napříč kulturou. Zaměstnává nás tak do role ženy, která se snaží orientovat v celém systému a směřovat svůj vlastní život v kontextu vztahů, profese, svých snů a přesvědčení, a navíc s ohledem na nový život, který roste v jejím těle.

Ženy, které hru Choice Texas vytvořily se sami zabývají ludologií, což se ve hře nepochybně odráží. Fascinují je potenciál a limity her v tom, co dokážou, jak umějí překvapit a jak umějí sdělovat příběhy (Arktimes, 2014). Autorka Carly Kocurek zmiňuje především empatii, o jejiž komunikaci skrze hru se snaží. Interakcí s čteným textem, který funguje jako vypravěč, má tedy hra docílit emoční reakce, či jakékoliv reakce, která je projevem stotožnění hráče s postavou. Text od Allyson Whipple je čtivý a poetický, místy trochu zdlouhavý, ale díky vržením do situace in medias res jsme postaveni před výzvu, která nás do příběhu poměrně rychle vtahuje. Není divu, že když autorky hru prezentovaly na konferenci, měly některé hráčky tak silné emoční reakce, že nemohly hru dohrát a i muži reagovali s odporem, když byli postaveni před rozhodnutí nechat si dítě, potratit nebo ho dát k adopci. Hře se tedy úspěšně daří vzbudit empatii, dokonce navzdory pohlaví a poskytuje mužům jedinečnou příležitost zažít takovou situaci a to z pohledu ženy, se vším co obnáší.

Hledání morálního kompasu

Těžké téma, o kterém hra pojednává, nás navíc konfrontuje s vlastními životními hodnotami, nebo s tím, že jsme o podobných rozhodnutích nikdy nepřemýšleli. Hra se tedy snaží vzbudit v hráči empatii i přes vlastní přesvědčení. Zároveň se jí zvláštním způsobem daří ohlečit tíhu, kterou téma interupce nese. To se hře daří převážně díky funkci restart, kdy nám hra umožňuje projít si všechny možné scénáře plynoucí z různých rozhodnutí. Nejen, že pak není tak křečovitě těžké se rozhodnout, ale také vidíme, že rozhodnutí samotné stejně nehraje jedinou roli v tom, jak se příběh vyvine. Ve hře jsou totiž neustále vnější tlaky, které si dělají nároky, staví překážky a hrozí svými důsledky. Ať je to rodina, práce, legislativa či instituce jako poradna nebo porodnice, brzy pochopíme, že dopady našeho rozhodnutí jsou širší, než jsme si mysleli. Na jednu stranu je tedy rozhodování komplexnější, na druhou stranu se však hře daří skrze empatii s postavou sdělit podstatou věc - že ženy v takové situaci se rozhodují tak, jak podle sebe v danou chvíli nejlépe umí a soudit jejich rozhodnutí lze jen velice těžko.

Závěr
S citlivostí tématu si tedy hra poradila velice dobře. Ačkoliv je pro-choice, žádná možnost nevede k jasné kritice. Hra může být nejen naučná, ale i mnohým lidem pomocná v tom, jaké navrhuje možnosti pro vypořádání se s tíhou toho, co jsme zažili. Například velkou oporou je nám někdo blízký, komu jsme se svěřili, nebo komunita lidí sdílející podobný příběh, se kterou jsme se spojili. Je škoda, že větší zájem hra rozvířila během svého vývoje než po jejím zveřejnění, neboť by sama mohla sloužit jako pomocný, či naučný nástroj, nebo jen otevřít pár lidem oči. Hra je ve finále velice optimistická v tom, jaké bude pokračování našeho příběhu. Ať se rozhodujeme jakkoliv, život jde dál a i po několika restartech můžeme jen říct, že jsme se rozhodli jak nejlépe jsme mohli.


__________________________
Zdroje:
[1] © 2017 Choice: Texas. Dostupné z: http://playchoicetexas.com/credits.php
[2] Fussell, Sidney. A Q&A with the creators of 'Choice: Texas,' a video game about reproductive justice. Arkansas Times. 8. 8. 2014
. Dostupné z: http://www.arktimes.com/RockCandy/archives/2014/08/08/a-qanda-with-the-creators-of-choice-texas-a-videogame-about-reproductive-justice
 

Žádné komentáře:

Okomentovat