čtvrtek 17. března 2016

The Blues Brothers

Vinyly, přepravky a blues.

Titus Software Corporation (1991). The Blues Brothers. (MS-DOS).

Ve hře The Blues Brothers hrajete za reálné muzikanty ze stejnojmenné kapely. Na začátku si můžete zvolit, zda budete hrát za Jakea nebo Elwooda, hra nabízí i možnost multiplayeru. Vaším cílem je v šesti levelech uniknout policii, abyste mohli zahrát koncert pro své věrné fanoušky. Cestou za slávou sbíráte své ztracené nahrávky a po protivnících házíte přepravky.



V roce 1995 hra vyšla ve Velké Británii jako příloha herního časopisu Amiga Magazine. Zábavu na dlouhé hodiny za hrou nehledejte. Ve hře je použita hudba kapely. Hra se dočkala pokračování s názvem Blues Brothers: Jukebox adventure (1993).



Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, DOS, Game Boy, NES
Rok vydání:   1991
Žánr:  akční
Země výroby: USA

středa 16. března 2016

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

Sierra On-Line (1993). Gabriel Knight: Sins of the Fathers (DOS).

Cesta lehce cynického spisovatele od sbírání materiálů pro novou knihu až po zjištění svého skutečného údělu byla na svou dobu fantastická adventura; primárním důvodem pro toto tvrzení je především temný, propracovaný, a i přes četné fantasy prvky děsivě reálný příběh, ze kterého ještě chvíli po dohrání silně mrazí. Příběh je dílem autorky Jane Jensen, dodnes známé v kruhu adventurních hráčů především díky skvělému Gray Matter z roku 2010. Právě Gabriel Knight však dosud zůstává jejím nejvýznamnějším, téměř geniálním počinem.


Samotné rozhraní hry se nijak nelišilo od tehdejšího standardu, narozdíl od moderních adventur Gabriel Knight využíval osm různých tlačítek, sloužících k různým účelům od "jít" a "podívat se" až po "otevřít/zavřít" či "sebrat". Odlišujícím prvkem z hlediska herních mechanismů se stalo částečně nelineární hraní; sic z dnešního pohledu by se to nezdálo nikterak význačným, tehdy šlo o poměrně neobvyklou záležitost.

Hra se totiž odehrává v jednotlivých herních dnech, a ač ty postupují vždy stejně a hráč v nich musí splnit dané úkoly, samotné pořádí plněných úkolů nehraje roli a některé drobnější úkony mohou být dokonce vynechány a ovlivní to pouze finální skóre, které hráč obdrží po dokončení hry. Pro představu, je jedno, zda hráč nejprve splní úkol na policejní stanici či vedle v parku, nebo jeden z nich neudělá. Gabriel Knight také nabídl dva různé konce, založené na rozhodnutí hráče v posledním úseku hry.

Narozdíl od většiny svých současníků se Gabriel Knightovi vyhnul jakýkoli prvoplánový humor. Jsou přítomny dosti vtipné sarkastické prupovídky, ale tím komická stránka hry končí; a to tentokrát není na škodu.


Čím Gabriel Knights vyčnívá nad svou tehdejší konkurencí je jeho fantastická nadčasovost. Dokonce i o neuvěřitelných 23 let později je zařícím bodem jeho výjimečně kvalitní příběh, nádherné grafické zpracování, temné a hře zcela odpovídající, a překvapivě snesitelný je i dabing, obsažený v CD verzi. Kde jiné hry, jako Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis nebo i legendární Monkey Island bohužel znatelně zastaraly, tam Gabriel Knight přetrval a jeho hrání zůstává lahůdkou na dlouhé zimní večery. Jen několik málo adventur, jako např. neméně slavný Broken Sword, celá Myst série či o něco mladší The Longest Journey zestárly s takovou elegancí, jako sympatický spisovatel se zvláštním osudem.

Hru jde dohrát bez návodu, neboť příběh je strukturován skutečně logicky, ale hráč se nevyhne jednomu nebo dvěma zákysům, kde zřejmě bude muset zkusit vše, co jde. Jde o první ze tří dílů série, oba následující jsou však o poznání novější a navíc vytvořeny velmi odlišným způsobem pomocí full motion videa. První díl vydala Sierra On-Line, gigant na poli adventur.

Gabriel Knight se dočkal remasteringu v roce 2014, který se pokusil "vylepšit" grafickou stránku hry. I přes všeobecně kladné přijetí však nedosahuje nová grafika atmosférické kvality té původní.

Platformy: původní verze MS DOS, remake Windows, Mac, iPad, Android
Rok vydání: 1993
Série: Gabriel Knight
Žánr: adventura (point-and-click)
Autorka, designérka: Jane Jensen
Developer: Sierra On-Line

pondělí 14. března 2016

Penguin Adventure

Konami (1986). Penguin Adventure. (MSX-DOS)  

Tučnák Penta jako jediný může zachránit princeznu Penguettu, pokud jí včas přinese zlaté jablko, které ji dokáže vyléčit. Je před ním nelehký úkol. Cesta do zámku je dlouhá a bude muset zdolat nejednu překážku. 


Hra Penguin Adventure je pokračováním videohry Antarctic Adventure, kterou bychom mohli zařadit do žánru závodních her. Tučňák Penta je v ní pouze autem v tučňáčí podobě, jenž klouže po cestě táhnoucí se zamrzlou Antarktidou, během níž se má vyhýbat překážkám, jako jsou praskliny na ledové ploše a občas z nich vykukující lachtani, aby před vypršením časového limitu dorazil k cíli, k polární stanici. Jediné, co mají tyto dvě hry společné, je prostředí a hlavní postava, avšak jejich využití pro herní učely se liší.  

Tučnák Penta již není závodním vozem, je hráčovým prostředníkem ve fikčním světě ledové Antarktidy. Během dobrodružství se hráč podívá do všech zákoutí bílého království, přes sněhovou planinu až k zelenému lesu. Prostředí hry přestalo být monotónní variací bílé plochy s modrými prohlubněmi, jak tomu bylo u Antarctic Adventure. Cesta navíc nabízí nový element hráčského potěšení. Nestačí se vyhýbat nástrahám a před vypršením času dorazit k vytyčenému cíli, pro posunutí se je nezbytné vyhrát mini-hry, nejčastěji se jedná o boj proti silnějšímu protivníkovi.


Element nezastavitelného času je tak ještě zvýrazněn. Je nutné se nezaseknout u dílčích bojů a co nejrychleji dorazit do zámku. Pokud tučňák Penta ztratí příliš času při překonávání překážek, princezna Penguetta zemře. V opačném případě však čeká našeho hrdinu štastný konec, ve kterém princezna žije dál. Do zdolání poslední překažky není nic jasné, čas stále běží. 

Platformy: MSX, Mobile Phones, Wii, Wii U, PC
Rok vydání původní verze: 1986
Žánr: akční - dobrodružná hra
Hlavní designéři: Hideo Kojimo 
Země výroby: Japonsko 

Broken Sword: The Shadow of the Templars

Revolution Software (1996). Broken Sword: The Shadow of the Templars (Windows)


První díl známé adventurní série působí po přečtení charakteristik jako zcela standardní zástupce svého žánru, což jen ukazuje vliv hry na danou kategorii. Stále se vyskytujeme v rámci 2D adventury – tedy ovládání myší, velmi omezený pohyb a interakce pouze s několika málo předměty a pár více či méně významnými postavami. Kostrou příběhu se stává pátrání po atentátníkovi a jeho pronásledování přes různé atraktivní lokace v Evropě až po Orient, což, přiznejme si, zní naprosto tuctově. Přesto malá britská společnost dokázala u hráčů prorazit v době, kdy se úspěšná adventura automaticky spojovala se studiem LucasArts, disponující jak zavedenými herními sériemi, tak možností adaptovat fikční světy s rozsáhlou fanouškovskou základnou (např. Star Wars nebo Indiana Jones).

Broken Sword propojuje řadu protichůdných znaků – grafické zpracování silně připomíná animaci pro děti, hra ovšem není usídlená v žádné fantaskní zemi a vypráví o relativně reálných hrozbách od vraždy po sektářský fanatismus. Detektivní práce je silně provázaná s narativem, i hlavolamy se snaží mít minimálně uvěřitelné historické pozadí, a dětem se hra vzdaluje také černohumornými narážkami. Hráč navíc nesplývá s vypravěčem, naopak je zde velká snaha o odstup. V adventurách bez převzatého obsahu trpí hratelná postava často ztrátou paměti nebo ani žádnou minulost nemá, aby si hráč svého avatara snadněji osvojil. Broken Sword obsahuje nejen twist, kde se po úvodním hraní za novinářku Nicole Collard přesouvá ke skutečnému protagonistovi, kterým je George Stobbart, ale hra ani nedovoluje jakkoliv korigovat jeho charakter.


George je americký turista v Paříži, student práv, šťoural a hrdina proti své vůli - jinak řečeno zcela konkrétně vymezená postava bez velkých nepopsaných míst, kam se hráč mohl promítat. Avatar tak představuje spíše spoluhráče, kterému můžete vést ruku. Klasický předpoklad o hratelném charakteru boří i dabing. Broken Sword se celkově vyznačuje množstvím ironických dialogů, zejména však vyčnívají pasáže, kdy si George mluví sám pro sebe. Nebo ještě lépe, nepřímo promlouvá k hráči. Pokud se tedy ocitnete ve slepé uličce pátrání a zkoušíte kombinovat všechny předměty z inventáře, dočkáte se nejen očekávatelné odezvy jako "ehm, ne" či "tohle není úplně nejlepší nápad", ale i mnohem kousavějších komentářů. Broken Sword rozhodě není první hra, kterou hráli nezletilí jako "dospělou" výzvu, ale rozhodně jde o jednu z mála, která s dospělými zacházela jako s malými děcky, pokud šlápli vedle.

Platformy při prvním vydání: Microsoft Windows, Mac OS a PlayStation
Přenesené platformy: Game Boy Advance, Palm OS a Windows Mobile
Rok vydání: 1996
Série: Broken Sword
Žánr: adventura (point-and-click)
Hlavní designér: Charles Cecil
Země výroby: Velká Británie

neděle 13. března 2016

Metal Gear: solidní nálož plíživé akce

Konami (1987). Metal Gear. (MSX2).

Japonská akční adventura s pronikavým názvem Metal Gear z roku 1987 může být směle  označena za průkopníka a otce her žánru stealth, čímž se razantně odlišuje od v té době typických akčních stříleček a adventur. Skrze ní se můžete vžít do role zvláštního agenta s krycím jménem Solid Snake, který má za úkol spolu se svými společníky zničit mocnou zbraň hromadného ničení - Metal Gear.

V průběhu hry na něj čeká nespočet nebezpečí, kolem kterých se musí proplížit, ale i zástup mocných bossů. Hlavnímu designérovi Hideo Kojimovi se podařilo v této hře snoubit skvělý herní systém, herní prostředí i sofistikovaný příběh, a položil tak základní kámen celé herní sérii Metal Gear, která se dále rozvíjela pod jeho vedením úctyhodných 28 let. Hrát Metal Gear má tedy rozhodně své kouzlo a hra spojila několik nejen vývojářských generací.





Platformy: MSX2, Commodore 64, DOS, J2ME, MSX, NES, Wii
Rok vydání: 1987
Série: Metal Gear
Žánr: akční stealth adventura
Hlavní designér: Hideo Kojima
Země výroby: Japonsko

Battle City nebo Tank 1990?


Namco (1985). Battle City (NES - Nintendo Entertainment System).


Tuto hru s dvěma oficiálními názvy měl v základní cartridgové výbavě snad každý, kdo v devadesátých letech hrál na klasické konzoli NES. Stačilo připojit ji k televizi a tanková bitva mohla začít (většinou tomu tedy ještě předcházela domácí bitva o místo u ovladače). Naštěstí byly tanky možné hrát i ve dvou. Každý z hráčů ovládal svůj tank, zelený a žlutý, a společně bránili domácí základnu se znakem orla před nepřátelskými tanky. Hrací pole bylo jednoduché, pouze na jedné obrazovce. Nabízelo pokaždé jiné překážky, buď z červené zdi, která šla prostřílet, nebo z nezničitelných materiálů. Bylo také možné sbírat bonusy v podobě dalších životů, ochrany před střelami nepřátel, atd. Překážky i tanky se v průběhu hry vylepšovaly.

Platformy: NES, Arcade, FM-7, Game Boy, Nintendo 3DS, Sharp X1, Wii, Wii U
Původní verze: Tank Battalion a byla vydána už v roce 1980. 
Žánrové zařazení: akční, arkádová
Země výroby: Japonsko

World Class Leaderboard - golf za zvuku kvákání žab

Access Software, Inc. (1987). World Class Leaderboard. (MS-DOS)


Tak jako jiné sporty, tak i golf se dočkal zpracování do formy videohry. První verze čtyřdílné série "Leaderboard" byla vydána v roce 1986 a dočkala se velmi kladného přijetí. Já jsem hrál a níže shrnu poslední čtvrtou verzi "World Class Leaderboard".

Na svoji dobu byla hra velmi dobře propracována. Jako hráč si můžete zvolit ze tří stupňů obtížnosti: profesionál, amatér a dítě. K dispozici pro hru jsou celkem tři světová hřiště Cypress Creek, Doral Country Club, St. Andrews a jedno fiktivní s názvem Gaunlet Country Club. Hráč si při hře může zvolit jednu ze 14 holí a musí se řídit silou a směrem větru. Správně odhadnout sílu a směr odpalu se mi při hře na PC dařilo překvapivě obtížně. Hra je doprovázena dvojím zvukovým doprovodem - jakýmsi cvrlikáním ptáků a kvákáním žab (což je při delším hraní postupem času trochu otravné), a dále občasnými komentáři vašich úderů (například "Trefil jste se přímo na fairway" nebo "Trefil jste se do lesa"). Nicméně podle mého názoru a herní zkušenosti je ve výsledku tato hra relativně zdařilá a i v dnešní době mě dokázala zabavit a zaujmout. Proto není překvapením, že hra obdržela ve své době několik ocenění a byla zvolena mezi nejlepší videohry roku 1987.



Rok vydání:1987
Série: Leaderboard, Leaderboard Tournament, Leaderboard Executive, World Class Leaderboard
Žánr: sportovní
Hlavní designéři: Bruce Carver, Roger Carver
Země výroby: USA

Discworld 1, Mrakoplaš ve vašich rukách

Teeny Weeny Games a Perfect 10 Productions (1995). Discworld 1. (DOS)
Discworld DOS Title
Tato hra z prostředí Pratchettovy Zeměplochy víceméně příběhově kopíruje děj knihy Stráže! Stráže! až na jednen malý rozdíl. Namísto schopného policisty Elánia, budete vyšetřovat a ovládat absolutně neschopného "máka" Mrakoplaše. 
Tato hra je klasickou klikací adventurou a je prvním ze dvou dílů. V tomto díle se s již zmiňovaným Mrakoplašem postavíte magicky vyvolanému drakovi. Kupříkladu mu nosíte zlato a hezky si s ním povídáte.
Discworld DOS These hooded figures summoned the dragon that you're called to get rid of

Tato hra je 3D point-and-click adventurou, inventář je však blokován pouze na počet dvou objektů a ostatní jsou ukládány do Zavazadla, truhly na nožičkách, která, občas dost nepraktickými způsoby, chrání svého majitele. V průběhu hry musí hráč také projít několika minihrami. Hra byla vydána jak na disketě, tak na CD.
Discworld DOS Here they are, Rincewind and The Luggage.  Be afraid. Be very afraid.
Platformy: DOS, Macintosh, Playstation, SEGA Saturn
Rok vydání: 1995
Série: Discworld (1, 2)
Žánr: Fantasy point-and-click adventura
Hlavní vývojáři: David Johnston, Gregg Barnett
Země původu: Velká Británie
Discworld DOS This does not bode well (Intro sequence)


Myst.

"Myst. Hra, o které všichni slyšeli, ale nikdo ji nezná."

Cyan, Inc. (1993). Myst. (MS Windows).

Mezi zajímavosti této hry patří dva navzájem související aspekty. První, že vývojáři využili kapacitu CD-ROMu a pravděpodobně napomohli jejímu masovějšímu rozšíření, druhý pak to, že se ve své době stala nejprodávanější hrou vůbec a to až do roku 2002, kdy byla uvedena známá hra The Sims.
Hra zároveň odstartovala revoluci mezi adventurami, neboť disponuje dodnes vytříbenou grafikou.



Za vznikem počítačové hry s názvem Myst stojí bratři Robyn a Rand Millerovi, kteří se při jejím vytváření inspirovali zkušenostmi a zážitky z vlastního života. Hra je point-and-click mysteriózní, dobrodružnou adventurou, kdy je hráč (z pohledu první osoby) po přečtení knihy přenesen na tajuplný ostrov Myst, avšak netuší proč. Jeho úkolem je pak zjistit, proč se na daném ostrově vůbec ocitl, skládat příběh, přepínat a přenášet se mezi jednotlivými, navzájem provázanými mini-světy, tzv. Věky. Současně tak prozkoumávat okolí a plnit různé úkoly, na kterých si vývojáři dali obzvlášť záležet. Při samotném hraní je nanejvýš vhodné velice pečlivě prozkoumávat okolí a zvlášť si zapisovat získané informace (čísla, zvuky, symboly), které později mohou přijít vhod. Zajímavostí je, že vývojáři při vytváření hry "zapomněli" na jednu důležitou, pro adventury typickou a nepostradatelnou věc, kterou je inventář. Zkrátka, podaří-li se Vám získat určitý předmět, který je třeba někam dosadit, musíte jej zvednout a okamžitě se přesunout na potřebné místo.  Hra ve své podstatě nemá žádné konkrétní úkoly nebo cíle, není příliš interaktivní, podstatou je hledat, objevovat, přemýšlet, skládat jednotlivé indicie dohromady, současně se přesouvat se jednotlivými světy, a tak vykreslovat a utvářet příběh. Mimo to je třeba sbírat červené a modré stránky a vkládat je do patřičných knih.
Jak již bylo řečeno výše, kladným bodem hry je její, na tehdejší dobu, vytříbená grafika, byť je příběh složen ze statických obrazů, mezi kterými hráč přepíná. Hra se ale dočkala několika remaků (nejpodobnější verze vzhledem k tehdejší době je Myst: masterpiece Edition) a zároveň dalších čtyřech pokračování, ve kterých (snad pochopitelně) došlo k vylepšení kvality obrazu a zvuku. Lze dodat, že hra ve své době zaznamenala mnohonásobně větších úspěchu v USA než u nás.



Platformy: 3DO, Amiga, CD-i, iPhone, Jaguar, Macintosh, PlayStation, Playstation 3, PS Vita, PSP, SEGA, Saturn, Windows, Windows 3.x, Windows Mobile, iOS, Nintendo DS, Nintendo 3DS, OSX,
Rok vydání původní verze: 1993
Série: Myst
                  1. The Book of Atrus
                  2. The Book of Ti'ana
                  3. The Book of D'ni
                  4. The Book of Marrim 
Žánr: Adventura (first person point-and-click adventure)
Jméno hlavního designera: Robyn Miller
Země výroby: USA






Kirby’s Dream Land

HAL Laboratory, Inc./Nintendo (1992). Kirby’s Dream Land (Game Boy, Nintendo 3DS).

Prapodivný, ale roztomilý "nafukovací balónek" se jménem Kirby se snaží získat zpět pro své kamarády, další obyvatele země Dream Land, jídlo zabavené požitkářským a sebestředným králem Dedede. 

 

Tato hra, první ze série Kirby, je jednoduchá černobílá krátká akční hra hraná z pohledu 3. člověka. Výjimečné vlastnosti "balónku" a to zejména schopnost pohlcovat a opětovně vyplivovat nepřátele a vzduch (v dalších hrách pak i výrazná a charakteristická barevnost) udělaly z Kirbyho ikonu a jednu z nejslavnějších a nejoblíbenějších postav společnosti Nintendo.

Hlavní designér Kirbyho byl Masahiro Sakurai z HAL Laboratory, ten chtěl vytvořit jednoduchou akční hru s možností pokročilých nastavení pro zkušenější hráče.  A to se mu povedlo.

Hra Kirby’s Dream Land byla poprvé vydána v Japonsku 27. dubna roku 1992 a o 4 měsíce později v Severní Americe pro platformy Game Boy a Nintendo 3DS. Touto hrou počala série Kirby. Do roku 2015 bylo vydáno jejích dalších 25 pokračování a jiných obdob v nejrůznějších žánrech a pro odlišné platformy.

Platformy: Game Boy, Nintendo 3DS
Rok vydání: 1992
Série: Kirby
Žánr: akční
Hlavní designér: Masahiro Sakurai
Země výroby: Japonsko

Zdroje: MobyGames.com, Wikipedia.com
Autorka anotace: Pogranová

Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame

Brøderbund (1993). Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame. (DOS)
První Prince of Persia hráče uchvátil propracovanou a relativně věrohodnou grafikou. Plošinovka, jejíž hlavní náplní bylo luštění postupu do další úrovně, okořeněné smrtelnými pastmi, tajnými skrýšemi a šermířskými souboji, se stala legendou školních počítačů a velkých přestávek. Druhý díl originální série Prince of Persia 2: The Shadow & The Flame na děj první hry přímo navazuje. V něm si princ musí nejprve zachránit vlastní život, než může jít v časovém limitu zachránit i princeznu. Oproti prvnímu dílu je ještě více perský, složitější, brutálnější i více kinematografický.


Grafika hry je vyvedena v zářivých barvách, které oproti prvnímu, povětšinou monochromatickému dílu (koneckonců ten se odehrává v kamenných chodbách) přímo září. Děj je vyprávěn textem i ilustrovanými plnobarevnými „animacemi“ (které jsou povětšinou statické, ale tu a tam se mění). Příběh navíc prostupuje jednotlivá kola, což celkově umocňuje kinematografický dojem, který hra vyvolává. Hra samotná se podobá prvnímu dílu – i tady jde především o přesné skoky, hledání správné cesty v bludišti chodeb, souboje s kostlivci i strážemi a překonávání pastí a smrtelných nástrah. Na šermířské souboje je tu kladen větší důraz a jsou náročnější, útočníci (stráže, kostlivci) mohou přijít i z vedlejšího obrazu a mohou útočit i ve skupině. Příběh prince zavádí na více míst – takže hra se odehrává na více lokalitách – jsou tu hradby, ostrov v moři, podzemní katakomby i chodby hradu. Jsou tu také nové nástrahy a soupeři – létající hlavy, tunely, hadi, sypký písek i jeden nesmrtelný kostlivec.




Celkově by se dalo říct, že objektivně je Prince of Persia 2 velmi podobný prvnímu Prince of Persia, v některých objektivních kritériích snad i lepší. Legendou se ale nestal. Jednak proto, že je to vylepšená verze první hry, která vzbudila mnohem větší ohlas a také proto, že školní počítače (alespoň ve školách, kam jsem chodila já) tuhle verzi postrádaly. Byl spíš určitou „raritou“, o které nevěděli všichni. Větší důraz na šermířské souboje a inovované pasti taky zvýšily náročnost hry, která mému devítiletému já po chvíli začala připadat otravná.




Platformy:  DOS, FM Towns, Macintosh, PC-98, SNES

Rok vydání původní verze: 1993

Série: Original Series

Žánrové zařazení: Plošinovka (cinematic platformer), akční

Jméno hlavního designéra: Jordan Mechner

Země výroby: USA

Zdroj screenshotů: http://popuw.com/screenshots2.html


Noctropolis - temné město

Flashpoint Productions / Electronic Arts (1994). Noctropolis. (DOS)



Hlavním hrdinou je Peter Grey, majitel knihkupectví, jehož oblíbenou komiksovou sérií je ,,Darksheer”. Ve skutečnosti však Peter za obchodníkem s knihami skrývá svou skutečnou identitu – osobu superhrdiny, kterým se stane v rámci své první bojové akce proti nepřátelskému gangu. Noctropolis je tak variací na Batmana – to Peter Grey je tím superhrdinou z komiksu Darksheer a spolu s partnerkou Stiletto ochraňuje každého obyvatele města Noctropolis - města, ve kterém existuje pouze noc.

Hra Noctropolis je logickou adventurou, kde hráč komunikuje s postavami, hýbe objekty, řeší hádanky a postupuje hrou v rámci uceleného příběhu. V průběhu hry se zobrazují konverzace a krátká videa nahraná reálnými herci, která jsou umístěna v rámečku v popředí herního prostředí. Hra je velmi interaktivní, kliknutím na pravé tlačítko myši se zobrazují aktuální možnosti hráče, který ovládá postavu Petera Greye.





Platformy: DOS
Rok vydání původní verze: 1994
Žánr: Adventura
Hlavní designér: Shaun Mitchell
Země výroby: USA

Wolfenstein 3D - ulovte si svého Hitlera

Id Software (1992). Wolfenstein 3D (MS-DOS)














Nádech, výdech. Dveře se otevřou. Rozpoutává se peklo. Z místnosti vybíhají němečtí ovčáci. Z pistolí vojáků létají bez ustání kulky. Důstojníci SS v modrých uniformách pálí kulomety. A najednou ticho. Z hlavního hrdiny Williama „B. J.“ Blazkowicze se sice řine krev proudem, ale to spraví trocha kvalitního psího žrádla. Hlavně že přežil.

Hra Wolfenstein 3D (1992) nebyla první first-person střílečkou v historii. Rozhodně se však stala přelomovou. Na začátku devadesátých let svou obrovskou popularitou odstartovala obrovský rozvoj 3D stříleček z pohledu první osoby. Následovaly ji dnes už legendární tituly jako Doom (1993), Quake (1996) nebo Counter-Strike (1999).

Příběh hry se odehrává během druhé světové války, kdy je hlavní hrdina, spojenecký špión William Blazkowicz alias B. J., vězněn v hradě Wolfenstein, odkud se v průběhu první epizody hry, rozdělené do deseti úrovní, snaží dostat. K tomu má zpočátku pouze nůž, později pak pistol, kulomet nebo gatling. V dalších dvou epizodách rozdělených opět do deseti levelů se pokouší zabránit nacistickým plánům a nakonec i zabít vůdce Adolfa Hitlera. Mezitím odstraňuje jednoho vojáka za druhým, obnovuje zdraví výživným jídlem i psím žrádlem, sbírá poklady, kterými získává body navíc, a hlavně hledá výtah do další úrovně.

Wolfenstein 3D oživil v rámci herního průmyslu shareware licenci, první epizoda byla pro hráče zdarma, další dvě si bylo nutné dokoupit, nakonec vyšlo ještě rozšíření The Nocturnal Missions s třemi epizodami navíc. Kvůli užití nacistických symbolů včetně hymny NSDAP Horst-Wessel-Lied byla hra zakázána v Německu.

Platformy: Acorn 32-bitBrowserDOSGame Boy AdvanceiPadiPhone,MacintoshPC-98PlayStation 3WindowsXbox 360
Rok vydání: 1992
Série: Wolfenstein
Žánr: akční, střílečka
Hlavní designér: John Romero, Tom Hall
Země výroby: USA

Josef Mačí

Paperboy: ničivý poslíček novin

Atari Games (1984). Paperboy. (NES).




Koncept hry je velmi jednoduchý. Ve hře Paperboy se stáváte malým klukem, který rozváží noviny na svém kole. Úkolem je rozvést noviny všem svým zákazníkům a ani jednoho nevynechat, v takovém případě o něj přicházíme. Ve chvíli, kdy ztratíme všechny domácnosti, prohráváme. Cílem hry je tedy správně roznést všechny noviny a splnit tak všechny objednávky, přičemž děj se odehrává během jedné týdenní směny.

Po cestě se zároveň snažíme způsobit co největší škodu všem, kteří od nás noviny neodebírají. To obnáší rozbíjení oken, pomníků či popelnic, neboť jakákoliv z těchto škod přináší bonusové body. Opakem může být zasáhnutí jednoho z domů odběratele, tím pádem ho jako zákazníka ztrácíme. Cestou se setkáváme také s překážkami, které nás mohou zastavit. Těmi jsou kočky a psi, stavaři, auta, skateboardisté či občasná tornáda.




Hra je zobrazená izometrickým pohledem a z důvodu své popularity byla postupně vydána téměř na všech platformách.

Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple IIgs, Arcade, Atari ST, BBC Micro, BlackBerry, Commodore 16, Plus/4, Commodore 64, DOS, Electron, Game Boy, Game Boy Color, Game Gear, Genesis, J2ME, Lynx, NES, SEGA Master System, Xbox 360, ZX Spectrum
Rok vydání původní verze: 1984
Žánr: akční, simulace
Hlavní designéři: Keith Furey
Země výroby: USA

Simon the Sorcerer - takový normální teenager

Adventure soft (1993). Simon the sorcerer. (MS – DOS)










Hra Simon the Sorcerer je jednou z původních „point and click“ dobrodružných her, kdy  je pomocí kurzoru myši udán příkaz ovládanému virtuálnímu charakteru (avataru), který jej na základě programového principu vykoná[1].

Na začátku hry nachází teenager Simon na půdě domu tajemnou truhlu, ve které se skrývá kniha s názvem„YeOlde Spellbooke“. Pomocí této knihy Simon otevírá bránu do fantasy světa, kam ho vtáhne kouzelník Calypso. Ten si z neznámých důvodů zvolil právě Simona, aby se postavil zlému čarodějovi Sordidovi.
Příběh, nikterak náročný, rozhodně není hlavní devizou hry.

Co hru naopak činí zábavnou a originální, jsou vtipné dialogy a sarkastické poznámky, které mladý kouzelník ovládá více než triky.  Hra obsahuje promyšlenou intertextualitu, setkáváme se v ní s různými prvky z klasických pohádek a zároveň na hráče může působit tak trochu jako parodie na Pána prstenů a podobné fantasy.

Za velkou přednost hry lze považovat dobře zvládnutou grafiku. Po dobu svého putování Simon prochází zalesněnou krajinou, kde potkává různé originální a vtipné tvory a postavy.  Na své cestě se setká např. s velice moudrou sovou, ke které může občas zaskočit pro radu, přechytračí trpaslíky pivem a navštíví podivnou zelenou příšerku, která ho nutí jíst bahnový kompot.

Průběh hry je plynulý a obtížnost se nestupňuje, i když se snažíte sebevíc, stejně je nemožné zemřít, jelikož Simon se z každého problému vždy nějakým způsobem dostane.

Simon the Sorcerer je zkrátka povedená adventura, u které se určitě nudit nebudete. 

Rok vydaní: 1994
Platformy: MS-DOS, PlayStation, Sega Saturn
Žánr: Budovatelská strategie 
Hl. designer: Simon Foster
Země původu: UK




[1] Wikipedia [online]. 2002 [cit. 2016-03-13]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Point-and-click