čtvrtek 5. května 2016

Save the Date – Get outside the box


Paper Dino Software (2013). Save the Date. (Windows, Mac OS X, Linux)

Nízkorozpočtová hra s minimalistickou grafikou nenabízí hráči nic menšího, než dívat se sám sobě přes rameno – hrát a přitom si stále uvědomovat svůj způsob hraní. Pokud se dostanete dostatečně daleko, otevírá Save the Date mnohovrstevnatý a zacyklený zážitek srovnatelný s probuzením ze sna. Samozřejmě, že si pamatujete konec, ale jak vyprávět linii, která se v průběhu redefinovala?
Nejjednodušší řešení by spočívalo v analýze lineárního hráčského zážitku. Do dlouhého, úmorného textu, na který nemáme čas, a podle nabízených možností scénář beztak předpokládá více typů hráčů. Save the Date se primárně vyznačuje částečným bořením fikčního světa, překračováním vlastních pravidel a změnami v motivování hráče pro své pokračování/dokončení. V kombinaci s ironickými dialogy a zcela absurdními konci se tak hra vzpouzí nejenom popisu příběhu, ale něčemu zdánlivě natolik banálnímu jako žánrové zařazení. Titul stejně jako pastiš nebo parodie nepatří pod zobrazované kategorie, přestože zdánlivě naplňuje jejich formální vzorce.
Save the Date, jak naznačuje už samotný název, se tematicky zaměřuje na randění, konkrétně na průběh první schůzky. Silně odkazuje na konvence dating simulations, charakterizované fixním rámem bez možnosti pohybu po prostoru, omezené volby ve formě odpovědí a důrazem na psaný text – což splývá s dalším subžánrem, interaktivní verzí knih visual novels. Obě odnože dobře ilustruje Katawa Shoujo, která vyniká květnatým a silně patetickým vnitřním komentářem probíhajících událostí, uhlazeným až zidealizovaným manga ztvárněním dívek, jež protagonista Hisao potkává, a strohým vedením linie, nabízející během půldruhé hodiny hraní pouhé 4 momenty výběru mezi dvěma možnostmi. Naproti tomu Save the Date ponechává více slepých míst (zobrazuje pouze načrtnuté prostředí bez přítomnosti dvojice, hráčova postava ani nemá jméno a představení situace se primárně odvíjí od dialogů bez větších popisů) a je na hráči, aby je zaplnil vlastními představami. Teoreticky je hra vstřícná pro identifikaci LGBT hráčů, avšak jméno Felicia jasně deklarující ženský protějšek může záběr limitovat, je-li motivace některých postavená na sexuální orientaci.
Možnosti volby přímo vepsané do hry na první pohled působí otevřeně. Lze určit místo schůzky, výběrem jídla získat u Felicie částečné sympatie či usměrňovat dialog… aby dívka nakonec záhy zemřela. Uspěchané zakončení tak v úvodních minutách představí titul jako černohumornou hříčku, díky níž si můžete vyzkoušet hned několik katastrofálních scénářů, bez ohledu na to, jak moc jste se u dívky snažili zabodovat. Na podobném principu funguje i Hot Date, který se ovšem může pyšnit rozmanitější kombinací otázek/odpovědí a jehož narůžovělý mops nezemře, pouze ukazuje odvrácenou a nesnesitelně klišovitou stranu speed datingu. Přestože minihra váš výkon po Feliciině smrti vyhodnotí („Your date has ended in disaster.“) a odešle do menu ke zdánlivě resetovanému opakování, po prozkoumání dalších bizarních zakončení z béčkových filmů od útoku Krakena po vraždící ninja komando se otvírají nové možnosti varování, propojené s předchozím vývojem. Odhaluje se tak nástavbový koncept zastřešující minihry do většího celku, který usměrňuje cynické sledování smrti postavy či frustrované hledání její záchrany.
Vedle nepokrytého lhaní od chrononautské kariéry ke dvojčeti Harryho Pottera lze jít i cestou přímého nabourání fikčního světa a přijmout svojí roli hráče u obrazovky přiznáním celé skutečnosti Felicii. I kdyby hráč onu možnost nevybral, pouhé její zobrazení v nabídce znejišťuje hráčovu důvěru ve vystavěnou iluzi. Save the Date v tomto stádiu vyžaduje schizofrenní rozpoložení, kdy hráč musí vnímat iluzorní rámec a navyklé konvence, aby je účinně mohl obcházet, ale zároveň je jeho motivace založená na záchraně zcela fiktivní postavy. Existují samozřejmě i případy, kdy člověk hraje pouze pro výhru či uspokojivé zakončení – i s těmi hra počítá, ovšem nenabízí jinou možnost než své stanovisko přehodnotit či skončit u toho, že se žádné rande konat nebude (pro úplnost dodám, že váš avatar může také umřít s ní… ale není zrovna romantické být anihilován paprskem z létajícího talíře).

Hra je o to těžší, že ve chvíli, kdy odhalí možnost děj předjímat, trestá hráče za přílišné obcházení. Například nelze správně zodpovědět slovo, na nějž Felicie myslí, dokud vám ho v jedné „ztracené“ minihře sama neřekne. Rozdvojená pozice (ne)důvěry ke hře se prohlubuje se zkoumáním dalších a v podstatě vynucených cest, bez nichž se nelze v ději posunout dál a které navíc budují empatický vztah k postavě Felicie. Již víme, že vyrostla na HP, sleduje GoT, fandí Giants, sama ráda hraje digitální hry, komentuje dokonce i genderovou nevyváženost narativu o ženě v nesnázích v Save the Date a v duchu s ní dokážete diskutovat o naratologických teoriích i subverzivním čtení. Je ten typ člověka, který si únor nespojuje s bonboniérou na Valentýna, ale s pravidelným sledováním zápasu Billa Murrayho s meteorologicky nadaným svištěm. Není skutečná, ale je natolik osobní, že by mohla být – chcete, aby byla. 
Frustrující na celé herní situaci není ani tak zodpovědnost za Feliicinu smrt, protože už po několika minihrách lze rozpoznat, že jakékoliv rozhodnutí hráče vede ke stejným následkům, ale absence svobodné vůle při hraní. V duchu existencialismu samozřejmě můžeme seznámit Felicii s nevyhnutelným a nechat jí zemřít. Jak vám ovšem sama připomene sebereflexivním komentářem o devadesátkových tlačítkách, je to jen hra a my se na ní podílíme stejně jako vývojář. Výslednou pointou se stává aktivizace hráče nejen v rámci rozpoznávání konvencí uvnitř hry, ale též vně. Interaktivita se v posledním stádiu přesouvá už zcela mimo původní kódy hry – buď pokračuje zcela imaginárním nebo jen otevřeným koncem podle hráčovy představivosti, či přepsáním protokolu. Hacking a cheating patří k nejobvyklejším, třebaže zamlčovaným průvodním jevům u digitálních her, jejich přiznání znovu ukazuje širší možnosti, které v rámci herních konvencí ignorujeme. Druhá možnost ovšem dává natolik ironicky najevo pochvalu za skvělý výkon i plytkost vzdušných zámků, že skoro litujete její volby.
  
Závěrečná aktivizace hráče mimo obvykle vyhraněný rámec ve spojení s jednoduchou grafikou i snadným přeprogramováním nepřímo vyzývá k vývoji vlastní hry. Save the Date sice ani zdaleka není workshopovou přednáškou, ale poskytuje vstupní motivaci – včetně názorné ukázky, jaký dopad v nezávislých herních časopisech a oceněních může způsobit autorská freewarová hra. I kdyby iniciační cesta vývojáře selhala, hráče titul alespoň vybaví kritickým přístupem k jeho příštím hrám i způsobu hraní.



Platformy: Windows, Mac OS X, Linux
Rok vydání původní verze: 2013
Hlavní designer: Chris Cornell
Žánr: dating sim, visual novel
Země výroby: USA

Žádné komentáře:

Okomentovat