středa 27. dubna 2016

Katawa Šódžo: Krásní takoví, jací jsme


Four Leaf Studios (2012). Katawa Šódžo. (Windows).

Katawa Šódžo (anglickým názvem Disability girls) je vizuální novela s prvky eroge a dating sim, která je však oproti většině her tohoto žánru výjimečná díky společné vlastnosti všech hlavních charakterů – hendikepu. S nápadem tohoto originálního prvku přišel v roce 2007 malíř dódžinši Raita, který nakreslil omake (bonusový obsah) s konceptem pro hru žánru dating sim, kterou nazval právě Katawa Šódžo. Nápad zaujal mnoho lidí, až nakonec několik největších nadšenců založilo tým nazvaný Four Leaf Studios a na projektu vizuální novely začalo doopravdy pracovat. Hra byla vydána 4. ledna 2012 a je dostupná pro volné nekomerční šíření pod otevřenou licencí Creative Commons.


Žánrové zařazení a herní mechaniky
Vizuální novely (nebo také vizuální romány) jsou velmi oblíbeným herním žánrem pro jednoho hráče v Japonsku a dalších zemích Dálného východu. Hry mají velmi zjednodušené mechaniky, obvykle se skládají z klikání pro pohyb textu, poutavé grafiky a zvuků. Nejběžněji jsou vyprávěné z první osoby, aby se hráč s postavou, za kterou dělá rozhodnutí, mohl lépe ztotožnit. Pro tento žánr je nejdůležitějším prvkem grafická stránka doprovázená příběhem, pro atmosféru je často velká pozornost věnována také hudebnímu podkresu. Vzhledem k primitivním herním mechanikám, které ale nejsou pro hráče zdaleka nejpohodlnější, mívají vizuální novely funkci automatického posouvání textu. Někdy jsou hry doplněné dabingem, jelikož ale značně prodlužují herní dobu, není to u tohoto žánru až tak žádoucí.

Hru Katawa Šódžo bychom mohli uvést jako typickou hru žánru vizuální novela. Obsahuje klasické klikání myší pro pohyb textu, statickou grafiku i občasné rozhodování za hlavního hrdinu, které posouvá příběh k jednomu z možných konců. Tato interaktivní část hry však není příliš častá a nabízí jen dvě možnosti na výběr. Pohled je nejčastěji z první osoby. Pohled třetí osoby je využíván jen málokdy, obvykle pro přehlednost situace nebo pro zachycení důležitého okamžiku. Titulky ve hře předávají kromě dialogu hlavního hrdiny s ostatními postavami také jeho myšlenkové pochody a v neposlední řadě slouží také jako popis dané situace. Nad titulky je vždy uvedeno jméno promlouvajícího, větší přehlednost dodává barevné označení jmen jednotlivých postav. Pro urychlení postupu ve hře je možné zapnout automatické posouvání textu. Pokud hráč některý z dialogů nestihne přečíst, případně ho zapomene, může se k němu v menu hry vždy vrátit. Menu nabízí také zobrazení obrázků na pozadí a hudby, které hráč v průběhu hraní již objevil – je tak tvořen jakýsi deník. Hru je možné kdykoliv uložit a vytvářet další a další uložené pozice. Nabízí tak možnost před každým rozhodnutím hru uložit, aby bylo snazší zažít více vývojů děje bez toho, aby hráč musel začíta od začátku.

Audiovizuální reprezentace
Jelikož je pro vizuální novely audiovizuální stránka hry velice důležitá, prostředí a kresba postav je velmi propracovaná. Prostředí reprezentují reálně malované kresby nebo upravené fotografie. V protikladu stojí postavy kreslené v japonském manga stylu. Postavy své postoje a výrazy často mění, aby obraz nebyl stále stejný. Pro detailní prohlédnutí scenérie je možné zobrazit pozadí s postavou bez rámečku s titulky. Hudební podklady se střídají podle jednotlivých scén a pomáhají tak hráči lépe zachytit správnou atmosféru. Hra je doplněná také o zvukové efekty (zavírání dveří atd.), které doplňují zvukový vjem, vzhledem k tomu, že ve hře není dabing.


Narativ a charakteristika postav
Katawa Šódžo má pět hlavních příběhových linií, které se odvíjejí od pěti ženských postav, se kterými může hlavní hrdina Hisao Nakai skončit. Začátek příběhu je vždy stejný, mění se až dle rozhodnutí, jejichž význam hráč často pozná až později. Hisao je student, kterému doktoři zjistí srdeční arytmii. Kvůli této nemoci přestoupí na školu pro hendikepované studenty. Zažívá tak den po dni školní život a seznamuje se se spolužáky a zaměstnanci školy. Nejvíce hovorů zaplétá právě se svými spolužačkami, mezi kterými je pět slečen, se kterými svůj vztah následně může rozvíjet. Dívky jsou velmi odlišné a to nejen svými povahami, ale také hendikepy, kterými trpí. V příběhu se objevuje slepá Lilly, neslyšící Šizune, Hanako s popáleninami, Emi s amputovanými nohami a bezruká Rin.

Hodnocení a interpretace
Jako vizuální novela je hra Katawa Šódžo kvalitně zpracovaná. Opravdu pěkný vizuál doplňuje příjemná hudba, která se však kvůli délce scén a častému opakování hráči časem může „přejíst“. Hra není koncipovaná k rychlému dohrání, to dovoluje přítomnost propracovaného příběhu, ale pro hráče se může snadno stát nudou a zdlouhavou. Jelikož se hráč aktivně účastní jen občas, může nabýt dojmu, že se nejedná o hru, ale jen o příběh doplněný obrázky. Tematicky je však Katawa Šódžo natolik zajímavá, že i dlouhé narativní pasáže nemusí hráče od dokončení hry odradit. Dá se říci, že se jedná o optimistickou hru, kde hráč velmi rychle sympatizuje s postavami, a která ukazuje postižené studenty jako normální lidi, spíše než jako poškozené zboží. Prostřednictvím erotických scén navíc dokazuje, že i hendikepované dívky se mohou stát objekty sexuální touhy. Zajímavým prvkem je pak postižení hlavního hrdiny, které je postaveno na stejnou úroveň s ostatními hendikepy jeho spolužáků, kvůli čemu má často smíšené pocity.

 
Vývojářům se dle mého názoru povedlo vytvořit skvělou vizuální novelu s příběhem dotýkajícím se tabuizovaného tématu. Pro hráče, kteří nemají v oblibě tento žánr, sice hra bude zřejmě herně nezajímavá, svůj účel upozornit na pocity a nastínit školní dobrodružství hendikepovaných lidí však určitě splní, i když ji hráč nedokončí.

Platformy: Windows, Mac OS X, Linux x86
Rok vydání původní verze: 2012
Žánr: vizuální novela
Země výroby: mezinárodní spolupráce

Žádné komentáře:

Okomentovat