neděle 17. listopadu 2013

Nejlepší dodatek... přijde až na konci

Hra The Best Amendment je dílo nezávislého studia Molleindrustria, která vznikla v roce 2013 jako odpověď na výroky představenstva NRA (National Rifle Association). Wayne LaPierre vice prezident asociace na tiskové konferenci, která se konala nedlouho po střelbě ve škole v americkém Newtownu (prosinec 2012), z důvodů obhájení postojů NRA při možných legislativních změnách mimo jiné prohlásil, že “Jediné, co zastaví zlého chlapa se zbraní, je hodný chlap se zbraní“ („Only thing that stops bad guy with the gun is the good guy with the gun.”).

Italské herní studio Molleindustria v čele s Paolem Pedercinim se rozhodlo svým dalším počinem přilít trochu oleje do ohnivé diskuze mezi NRA, která se snažila přenést vinu od zbraní samotných na počítačové hry, a herním průmyslem, který se naopak snažil přesvědčit veřejnost, že virtuální agrese je naprosto neškodná. Výsledek jejich práce je tedy flashová hra o taktickém střílení (lidí), kontrole braní a čtyřdimenzionálním uvažování. „Nejlepší dodatek“ je uvolněn pod creative common licencí a autorům se tak můžeme odměnit například finančním příspěvkem nebo alespoň otevřenou diskuzí o tématu.

Hra samotná se na první pohled tváří celkem neškodně. Úvodní ozvučená animace – postupně rozstřílený nápis, která je dnes již takovou klasikou, dává hráči jasný signál, že se jedná o střílečku. Ihned od začátku hry spustí možná až satiricky veselé benjo, zobrazí se jednoduchá figurka se zbraní a hráč si v tom momentě připadá jako rozený texaský redneck bránící svůj majetek/svoje hvězdičky se zbraní v ruce.


Grafický styl hry je velice čistý a jednoduchý. Na černém pozadí je žluté oválné hrací pole, na němž je hráč – bílá jehlanovitá figurka znázorňující „dobráka“ a případně černé figurky nepřátel, kterým zlé úmysly přím koukají z očí. Když zmíníme ještě hnědé pažby zbraní, zelenou bazuku a samozřejmě červenou krev, které je po každém kole všude plno, jsme na konci výčtu barev vyskytujících se ve hře samotné (pomíjím odstíny způsobené gradientem).
Úvodní a závěrečná obrazovka má modré lemování, což utváří dojem, že se nejedná o součást hry, ba spíše, že tvoří jen jakýsi její obal.

Ovládání je taktéž jednoduché: WASD + myš, složitější prvky by asi v podobném kontextu postrádaly smysl.  V prvním levelu hry, je hráč na poli sám a jeho úkolem je sebrat nedalekou hvězdičku. Textem v poli je mu za běhu připomenuto ovládání a seznámení s herními prvky: životy/skóre. Osobně považuji za důležitou hlášku „click to shoot“, protože se stává spíše výzvou než připomínkou a ve většině případů po ní bude následovat zběsilé klikání.
V každém levelu je cílem hráče sebrat určitý počet hvězdiček v časovém limitu cca 22 vteřin, jedna se zobrazuje na témže místě, ale ostatní lze získat až z těl mrtvých nepřátel. Jedině jejich sesbíráním je možné se dostat na další úroveň. V každé další úrovni získá hráč jinou zbraň a na mapě se objeví nový nepřítel se zbraní, kterou měl hráč v kole minulém.
Za sebranou hvězdičku získá hráč 100 bodů a za zabitého nepřítele 200, jelikož hra nemá žádné zakončení, hráčovým cílem bude zřejmě nabírat co nejvíce bodů než přijde o všechny tři životy. Nic složitější na celém hraní na první pohled není, nepřátelé jsou poměrně hloupí a primárně napřed útočí jeden na druhého, čím více jich tam však je, tím těžší je uhýbat kulkám.
První zdání ale klame a všímavý hráč (což já nejsem) i bez prohry přijde na to, v čem tkví jádro pudla. Každý nový nepřítel je vlastně jen záznam předchozích hry. Toto zjištění dočista změní přístup ke hře samotné a dovede člověka k zamyšlení, což byl nejspíše záměr autorů a zjevný cíl hry (oproti „cíli hráče“). Pokud tedy hráč chce co nejdříve získat vysoké skóre, hra se postupně stane tak obtížnou, že se dříve či později sám zabije. Každá kulka, kterou v průběhu hry vystřelí, má potenciál se stát tou, která hru ukončí a taková se jistě najde. Nicméně tohle je něco, co má hráč šanci pochopit až po samotném dohrání, protože asi nikdo z nás něco podobného v takto jednouché straight forward střílečce ani při nejmenším neočekává. Nejbezpečnější strategií by potom bylo prostě nestřílet a v každém kole si sebrat jednu hvězdičku, hra by se potom ale stala zdlouhavou, až nechutně nudnou a vlastně by ani neměla šanci poodkrýt svůj pravý účel.
Po zobrazení závěrečného skóre budete vyzváni k odpovědi v psychologickém testu, kde máte při identifikaci červené skvrny na výběr ze čtyř absurdních možností, které ještě dotvoří vaši image zbraní milujícího maniaka.


Hra není příběhová, ale přesto obsahuje meta-příběh ve formě citátů, které udávají směr k zamyšlení hráče spíše než jeho postavy. Ve druhém levelu se objeví již zmíněný citát Wayna LaPierra a v levelu třetím potom citát Raye Bradburyho: „Dobro zlu připadá zlé.“ („Good to evil seems evil“), což může být vhodnou odpovědí právě na LaPierrův argument.  


Celková grafika spolu s hudebním podkladem a herní mechanikou, to všechno dohromady působí na první pohled velice jednoduše, až by se chtělo říct: podobně jako názor NRA. Hra je vždy ukončena s hláškou, že hráč neumí myslet čtyřdimenzionálně, což dává smysl, protože se koneckonců vždycky zabil vlastně sám. Stejně tak NRA nedochází, že rozlišení good guy/bad guy je jen klišé, protože pojem dobra a zla závisí na tom, z čí strany se na věc díváme. Násilí plodí násilí a The Best Amendment ukazuje, že když se dostane zbraň do nesprávných rukou, problém nevyřešíme tím, že dáme jinou zbraň do těch „správných“.

Žádné komentáře:

Okomentovat