úterý 2. dubna 2013

Phone story - odvrácená strana vašeho smartphonu

Molleindustria (2011). Phone Story. (iOS, Android).

Phone story je vzdělávací hra, která nám ukazuje proces vzniku telefonu od výroby až k „recyklaci“, poukazujíc ovšem na ty často ne tak známé, rozhodně ovšem kontroverzní a temné stránky tohoto procesu.
Hra vyšla 9.září 2011 pro platformu iOS. Na Appstoru ovšem vydržela zhruba čtyři dny, než jí Apple stáhl. Oficiální důvody pro stažení byly ty, že hra obsahuje násilné scény. Neoficiální důvody ovšem mohou být úplně jiné, k čemuž se dostanu níže. Hra následně vyšla i pro platformu Android a byla vytvořena i Adobe Flash player verze, která je k dispozici online zdarma.
To, že je hra určena pro smartphony, je jasné už od samého začátku. Na displeji se totiž objeví obličej, který má znázorňovat náš telefon a který nás bude provázet příběhem našeho smartphonu. Plní tak roli vypravěče, který nás provází hrou. Toto je hlavní prostředek pro vyjádření poselství hry. Hra samotná je, co se týče herních mechanismů, poměrně jednoduchá, hráč má jasnou roli, kterou ovlivnit nemůže, stejně tak nemůže ovlivnit ani děj či výsledek hry.

Phone story je rozděleno do 4 jednoduchých miniher. Každá minihra představuje kontroverzní problém okolo výroby a likvidace smartphonů. Všechny minihry jsou po celou dobu komentované vypravěčem, který dané problémy popisuje a zároveň nás staví do role spolupachatelů – podílíme se na nich už jen tím, že jsme si dobrovolně koupili tento telefon.

První minihra představuje dolování koltanu. Většina světových zásob tohoto minerálu, který je velmi důležitý pro výrobu součástek v elektronických přístrojích, se nachází v Demokratické republice Kongo, kde zuří občanská válka. Obě strany využívají zajatce, převážně děti, aby těžili koltan a pak ho prodávají dále. Hráč za pomoci dvou vojáků hlídá děti těžící koltan. Jakmile některé začne odpočívat, kliknutím na něj mu voják pohrozí samopalem. Za toto hráč získá body. Musí splnit cíl (goal), běžící stejně jako ve všech minihrách na liště dole.


V druhé minihře musí hráč pomocí dvou lidí, držících záchranou síť, zachraňovat pracovníky čínské továrny, kteří chtějí spáchat sebevraždu skokem. Princip je podobný jako ve hře pong a k zachránění pracovníka je nutné ho chytit dvakrát. Toto odkazuje na čínskou továrnu firmy Foxconn, kde se vyrábějí telefony. Její pracovníci páchaly sebevraždy kvůli nelidským podmínkám, což firma řešila pouze instalací záchranných sítí.

V třetí minihře hráč ovládá „dealera“ před obchodem s telefony (jehož logo je jakási shnilá hruška, odkazující na logo firmy Apple), který má rozdat co nejvíce telefonů zákazníkům, chovajících se jak zombie.


Poslední, čtvrtá, minihra se věnuje kontroverzi ohledně toho, co se s telefonem děje po jeho vyhození a následné „recyklaci“. Nacházíme se v některé z rozvojových zemí a hráčovým úkolem je rozdělit jednotlivé materiály ke zpracování. Způsoby zpracování ovšem vůbec nejsou ekologické, naopak velmi škodí lidskému zdraví a znečišťují životní prostředí.

Po dokončení se opět objeví obličej vypravěče – našeho telefonu, který nám sdělí, že cyklus pokračuje dál. Hráč se může vrátit buď do hlavního menu, nebo zkusit obsolence mode. V tomto módu se na začátku představí nový telefon iThing určité verze (další odkaz na firmu Apple) a znovu se opakují čtyři minihry, tentokrát bez komentáře. Po jejich dokončení se představí další verze tohoto telefonu iThing beta, iThing 3 atd.) a minihry jsou trochu náročnější. Toto se opakuje dokud hráč hru nevypne. Má to zřejmě vyjadřovat snahu výrobců přijít každý rok (či jiný časový úsek) s novým modelem, který se často od starého liší pouze minimálně, a přesvědčovat lidi, že jejich model je již zastaralý, byť je pouze rok starý.


Hra používá zvolených výrazových prostředků k tomu, aby hráče donutila se zamyslet nad „odvrácenou“ stranou smartphonů a vzbudila v něm pocit vinny. Nutno říci, že k těmto účelům je zvolený prvek vypravěče, zvlášť pokud hrajete na smartphonu a ne na počítači, opravdu ideální. Společným jmenovatelem miniher je totiž to, že hráče staví do role toho zlého.

Zajímavé také je, že si vývojáři vzali jako terč firmu Apple, ačkoliv tato témata se týkají všech výrobců smartphonů (což také asi vedlo k jejímu stažení z Appstore). Je to asi kvůli image Applu, že jejich produkty jsou dokonalé, elegantní a udělají člověka jedinečným (ačkoliv jsou vyráběné pro masy).
Hra zajímavou a fungující formou upozorňuje na závažné problémy. Spolu z hrami typu Operatinon PedoPriest, Raid Gaza a podobně spadá do kategorie hříček s jednoduchými herními mechanismy, která hráči zaberou pouze pár minut a velmi pravděpodobně se k nim už nevrátí, ale zároveň mohou (a měly by) donutit člověka přemýšlet o problémech, které se ho zdánlivě netýkají. Podobné kousky také mohou posloužit jako důkaz toho, že hry mají obrovský potenciál jako médium, které může vzdělávat a šířit osvětu.

Žádné komentáře:

Okomentovat