úterý 2. dubna 2013

Dys4ia - transpocity v padésáti zastaveních

Průměrnému křesťanovi stačí se čtrnáctkrát zamyslet, aby pochopil utrpení Krista. Na pochopení jiné dysforie - stavu úzkosti, rozmrzelosti, subjektivně pociťované nepohody, nepříjemného emocionálního ladění, subdeprese až deprese, opaku euforie (SCS) - zapříčiněné nespokojeností s vlastní pohlavní výbavou je však potřeba intenzivnější masáže. V případě hry Dys4ia se konkrétně jedná o padesát obrazovek. Je to logické - přeci jenom přibít chlapíka na kříž je práce na pár minut a jeho perspektiva je většinou jasná, ale pěstování nového pohlaví vyžaduje pořádné zamyšlení nejen dotyčné osoby, ale také zapojení několika průmyslových odvětví.

Po několikerém dohrání hry mohu pronést pár tvrzení a mimochodem tak odpovědět na některé ve vzduchu či mailu visící otázky:

  • Autor se pravděpodobně snaží hráči zprostředkovat pocit člověka, který se cítí být ženou, ale dostal bohužel jen (nehezké) mužské tělo, a který se pokouší svůj stav změnit, což je provázeno dalšími nepříjemnými zážitky a pocity.
  • Využívá k tomu lehce interaktivní vyprávění, kdy se je hráč postaven do role onoho člověka. Musí si postupně projít demonstrací mnoha aspektů jeho života a poté jeho pokusy o změnu pohlaví.
  • Autor je přímočarý, nějaké pocity jistě přenesl. Malou mírou interaktivity či silovým posouváním příběhu sice má vyprávění dynamiku, ale u některých miniher není jasné, zda chtěl autor zdůraznit, že je hráčova snaha marná (a život transčlověka je prostě bída ať dělá, co dělá), nebo pouze chyběl pro minihru nějaký smysl a jedná se designové selhání. To samé se dá říct i celkovém vlivu hráče na výsledek hry (nepovedlo se mi najít nějaké větvení, možnosti vývoje příběhu).

Podrobnější rozbor všech obrazovek je uveden níže:



U každé obrazovky je uvedeno několik údajů, poslední tři jsou hodnoceny na škále 1 až 5 relativně vzhledem k ostatním obrazovkám, méně * znamená méně daného aspektu.

Přechody mezi obrazovkami jsou doprovázeny zábleskem a zvukem připomínajícím facku (evokuje nepříjemné pocity, rány (osudu, života?))



[0] Úvodní obrazovka
Sdělení: "Toto je hra Dys4ria"
Prostředky: animace, specifický font (=různorodý člověk)
Přímočarost: ****
Nápaditost: **
Interaktivita: *



[1] Zápletka
Sdělení: "Tohle je zkušenost "reálné osoby" se změnou pohlaví (hormonální terapií). Užijte si to."
Prostředky: čistý text (=důveryhodnost,autentičnost)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[2] První level
Sdělení: "Budou zde levely"
Prostředky: členění příběhu
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[3] Zeď I - Podivnost
Sdělení: "Je težké se přizpůsobit"
Prostředky: zeď (=překážka), tvar objektu (=překážka), vztah zdi a objektu (=asi to jde projít - překonat, ale bude to práce), interaktivita (=ovlivňuji překonání/nepřekonání překážky)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ****
Interaktivita: ***



[4] Kecy cizích lidí I - Feministky I
Sdělení: "Není to lehké, bolí to, nelze vše ustát. Někteří mě nechtějí vůbec uznat právo se tak cítit."
Prostředky: štít (=obrana), ústa a létající hlášky (=zbraně a jejich munice, má to potenciál zraňovat)
Přímočarost: ****
Nápaditost: ***
Interaktivita: **



[5] Oblečení I
Sdělení: "Ani oblíct se nemůžu"
Prostředky: trhaný pohyb (=nejde to)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[6] Ulice I - Sir I
Sdělení: "Ostatní lidé mě mohou štvát a nemusí to dělat schválně. Ale i omyl bolí."
Prostředky: stojící (=ti, co potkávám cestou domů), je jen jedna cesta (=musím se s někým takovým vždy potkat), hlášky (=zřejmé reakce)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: **



[7] Holení I - Knír I
Sdělení: "Holení je ponižující. A bolí to."
Prostředky: holení (=zábava a nutnost), říznutí (=další nepříjemnost)
Přímočarost: *****
Nápaditost: ****
Interaktivita: ***



[8] Alien I - Dámské toalety
Sdělení: "Na dámských toaletách si přijdu jako špion a alien"
Prostředky: avatar alien (=vetřelec tam), bludiště (=cesta k záchodu je trnitá a plná ječících ženských), úspěšná aktivita (=dosažení alespoň minimálního blaha), neúspěch (=ani vyčůrat se nemůžu)
Přímočarost: *****
Nápaditost: ***
Interaktivita: ****



[9] Sluce a mrak I - Světlé zítříky I
Sdělení: "Možná je čas něco zkusit..."
Prostředky: slunce (=posun), mrak (=obavy, zahalené vědomosti/nápady/ideje)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[10] Druhý level
Sdělení: "Budou zde levely, příběh se vyvinul"
Prostředky: členění příběhu
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[11] Výběr kliniky
Sdělení: "Nedělají to kdekoliv, je práce to najít"
Prostředky: možnosti (=je to hlavolam, rozhodují drobnosti)
Přímočarost: **
Nápaditost: ***
Interaktivita: **



[12] Dotazník
Sdělení: "Dotazníky jsou ponižující a divné"
Prostředky: otázky (=absurdita těchto dotazníků), zlomená tužka (=vztek?)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[13] Obruče
Sdělení: "Musíš se vejít do hodně kritérií"
Prostředky: obruče (=kritéria), aktivita (=je to jedna možnost)
Přímočarost: *
Nápaditost: ****
Interaktivita: ****



[14] Čekárna
Sdělení: "Čekání, čekání, čekání..."
Prostředky: nelze nic moc dělat (=nelze nic moc dělat)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: **



[15] Moje přítelkyně I - Dotyk
Sdělení: "Mám partnerku, která pomůže"
Prostředky: dotek (=podpora), srdce (=plyne z lásky), aktivita (=je třeba si o to říct?)
Přímočarost: ****
Nápaditost: *
Interaktivita: **



[16] Na váhu!
Sdělení: "Ponižující příhoda"
Prostředky: z profilu (=absurdita místa/situace, ponížení), poskakování (=nervozita, herní prvek)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ****
Interaktivita: **



[17] Test HIV
Sdělení: "Jsem riziková skupina na nechutnosti"
Prostředky: fakt, že je nutný test (=absurdita, ponížení), způsob testu (=fakt, jak se to dělá)
Přímočarost: *****
Nápaditost: ***
Interaktivita: **



[18] Měření tlaku I
Sdělení: "I tlak může být problém"
Prostředky: hoření hlavy (=stud? divnost?)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[19] Zobání I - Snižování tlaku
Sdělení: "Než se pustím do mého problému, je třeba spravit tlak"
Prostředky: chytání (=ne vždy to funguje, je to třeba dělat pravidelně)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: **



[20] Třetí level
Sdělení: "Budou zde levely, příběh se posune"
Prostředky: členění příběhu
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[21] Předpis
Sdělení: "Mám recept"
Prostředky: recept (=důkaz posunu příběhu)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: *



[22] Platba a pojištění
Sdělení: "Pojištění je k ničemu u problému jako tento"
Prostředky: změna celkové ceny po aplikovanání pojištěnecké slevy (=absurdní, to mi to pojištění je platný)
Přímočarost: ****
Nápaditost: ***
Interaktivita: **



[23] Zobání II - Pozor na játra
Sdělení: "Existuje spousta vedlejších účinků a hrozeb spojená s tím mým plánem"
Prostředky: játra a jejich změna (=nebezpečí), opět chytání...
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: **



[24] Citlivé bradavky I
Sdělení: "Mám citlivé bradavky, je to naprd"
Prostředky: bradavky se mají vyhnout kolizi (=chci se vyhnout té bolesti, pokud je to možné)
Přímočarost: **
Nápaditost: *****
Interaktivita: ***



[25] Ulice II - Únava
Sdělení: "Je mi blbě, mdlo, to ten slabý tlak"
Prostředky: efekt zpomaléného pohybu/času (=slabost)
Přímočarost: *****
Nápaditost: ***
Interaktivita: *



[26] Zobání do koše
Sdělení: "Tak se na to vykašlu, na ten tlak. Občas se to stane"
Prostředky: koš (=konec něčeho), aktivita - odhození do koše (=jen tak se posunu dál?)
Přímočarost: ****
Nápaditost: **
Interaktivita: *



[27] Kecy cizích lidí II - Feministky II
Sdělení: "Lidi okolo mě pořád serou"
Prostředky: opakování (=některé věci trvají, nezmění se?)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ***
Interaktivita: ***



[28] Pojídání I
Sdělení: "Náladu se snažím zachraňovat čokoládou"
Prostředky: čokoláda (=cíl), aktivita - sesbírání (=posunu se dál)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ****
Interaktivita: ****



[29] Pojídání II
Sdělení: "Vlastně žeru cokoliv"
Prostředky: jídlo (=cíl), aktivita - sesbírání (=posunu se dál)
Přímočarost: ****
Nápaditost: ***
Interaktivita: ***



[30] Holení II - Hrudník I
Sdělení: "Holení prsou, která ženská to dělá"
Prostředky: holení samo (=ponížení, otrava)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: ***



[31] Zeď II - Mutant
Sdělení: "S těma hormonama se cejtim ještě divnějš"
Prostředky: tvar mutanta (=jsem jiný/á), hráč nestačí moc udělat (=v tom stavu nejsem moc věcí schopen/ná)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ****
Interaktivita: **



[32] Měření tlaku I
Sdělení: "A sakra, teď mě dohoní ta nekázeň s tlakem"
Prostředky: text posouvá príběh, hořící vlasy - opakování (ten samý problém je tu zas)
Přímočarost: ****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[33] Čtvrtý level
Sdělení: "Budou zde levely, příběh se dále vine"
Prostředky: členění příběhu
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[34] Vlastní pokusy
Sdělení: "Pořídím si ty léky jinak"
Prostředky: internetová objednávka (vlastní cesta k získání toho, co chci)
Přímočarost: ***
Nápaditost: **
Interaktivita: **



[35] Rodina I - Zpráva od sestry
Sdělení: "Rodina na to může přijít, další vysvětlování, trápení"
Prostředky: zpráva (=někdo, komu bych to rád vysvětlil/a osobně, na to přijde takhle pitomě)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ***
Interaktivita: *



[36] Holení III - Hrudník II
Sdělení: "A hele, tak aspoň něco. Naděje"
Prostředky: opakování + změna (=zvýraznění změny)
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[37] Holení IV - Knir II
Sdělení: "No ne zas taková, nemůžu mít všechno"
Prostředky: opakování + žádná změna (zdůraznění setrvalého stavu), kontrast s prostředky předcházejícího okna (=zvrat)
Přímočarost: *****
Nápaditost: ***
Interaktivita: ***



[38] Dárek - Oblečení II
Sdělení: "Že by to matka chápala?"
Prostředky: rozbalování (=stupňování očekávání)
Přímočarost: **
Nápaditost: ***
Interaktivita: **



[39] Kecy cizích lidí III - Feministky III
Sdělení: "A furt a furt to samé od cizích lidí"
Prostředky: opakování + změna (=zvýraznění změny)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ***
Interaktivita: ****



[40] Alien II - Zrcadlo - Moje přítelkyně II
Sdělení: "Nejsem v tom uplně sama, ale není to samozřejmé"
Prostředky: zrcadla (=tak, jak mě někdo může vidět), bludiště (=pozitivní pohled na sebe musím najít, přijít na něj, chtít ho)
Přímočarost: *
Nápaditost: *****
Interaktivita: ****



[41] Zeď III - Break the Wall
Sdělení: "Trpělivost. Není to hned"
Prostředky: pomalé rozbíjení zdi (=trpělivost), typ minihry hry (=jednou se to povede)
Přímočarost: ***
Nápaditost: ***
Interaktivita: *****



[42] Citlivé bradavky II
Sdělení: "Aj ty bradavky už přestaly otravovat"
Prostředky: opakování + změna (=zvýraznění změny)
Přímočarost: ***
Nápaditost: *****
Interaktivita: ****



[43] Cizí oči
Sdělení: "Lidé si mě víc všímají"
Prostředky: oči (=pozornost lidí), změna barvy postavičky (=víc si mě někdo všimne)
Přímočarost: ****
Nápaditost: *****
Interaktivita: ***



[44] Rodina II - Zpráva od matky
Sdělení: "Jo rodina..."
Prostředky: podobné těm v [35] Rodina I
Přímočarost: **
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[45] Ulice III - Sir II
Sdělení: "Víc si věřím a když už mě něco rozhodí, dokážu se s tím trochu vyrovnat"
Prostředky: opakování + změna (=zvýraznění změny), to, že zareaguji jinak = zbiju ho (=dokážu se vyrovnat nebo nějak jinak snýst tyhle zážitky)
Přímočarost: ****
Nápaditost: ***
Interaktivita: ***



[46] Sluce - Světlé zítříky II
Sdělení: "Tahle terapie mi pomáhá. Naděje"
Prostředky: podobně jako [9] Sluce a mrak I
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: **



[47] Zeď IV - Améba
Sdělení: "Jsem divnej/divná. Co teda jsem?"
Prostředky: opakování + změna (=zvýraznění změny), krátká možnost reagovat (podobně jako [31] Zeď II)
Přímočarost: **
Nápaditost: *****
Interaktivita: **



[48] The End
Sdělení: "Je to konec?"
Prostředky: konec příběhu
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



[48b] Just the beginning
Sdělení: "To je teprv začátek samozřejmě wo"
Prostředky: rychlá změna 48 (negace)
Přímočarost: *****
Nápaditost: **
Interaktivita: *



[49] Čvrtý level + odkazy na další hry
Sdělení: "Levely, mohu vzpomínat, nebo odejít"
Prostředky: KONEC
Přímočarost: *****
Nápaditost: *
Interaktivita: *



Převažují přímočaré, neinteraktivní obrazovky.



K výběru hry jsem měl několik motivací. Jedna z nich je ale zvláštně podivná - moje příspěvky na mém oblíbeném vývojařském fóru byly v minulém týdnu brutálně znásilněny bandou open-sourcových fanatiků a politicky korektních magorů. V jednom případě jsem byl obviněn z transmisogenie (kterýžto výraz jsem určitě na Wikipedii nehledal jen já, ale i moderátor, který mi příspěvek editoval). Při sporu ohledně licenčního ujednání jedné aplikace jsem obhajoval právo svých kolegů nezveřejnit jejich kód a využil jsem nadsázky, že za ty miliony dollarů, které svým podlým tahem vydělají (na těch 3 uživatelích, kteří jejich program užívají), si nakoupí dostatek "drugs and black shemale bitches". Veškerý výtěžek z této analýzy proto věnuji všem obětem mého podlého mezipohlavního řádění a organizaci Foundation Of Colored Multisexual Satisfiers.

Žádné komentáře:

Okomentovat