sobota 16. března 2013

System shock - akce a kyberpunk v jednom balení


System shock (1994)
System shock je střílečka z pohledu první osoby od studia Looking Glass, které mimo jiné stojí i za sérii Thief. Nedá se o ní však říci, že je to pouze klasická FPS střílečka, jelikož obsahuje také RPG prvky a řešení zapeklitých hádanek pomocí kompasu a elektronické čtečky v průběhu celé hry.

Jako hráč se ocitáte v roce 2072 v kůži bezejmenného hackera z kolonie Saturn, který byl zatčen za prolomení bezpečnostních systémů korporací, ale byla mu nabídnuta možnost odpuštění těchto přestupků, pokud pomůže organizaci zvané TriOptimum. Ta po něm žádá nabourání se do tzv. SHODAN (Sentient Hyper-Optimized Data Access Network), což je umělá inteligence, která ovládá obří vesmírnou stanici sloužící k těžbě nerostných surovin. Na oplátku mu tato korporace kromě smazání přestupkového záznamu přislíbí velmi cenný kybernetický implantát. Hacker souhlasí, nabourá se do SHODAN, odstraní její etické zábrany, jak to po něm žádala organizace a následně si nechá vložit slibovaný implantát. Nicméně, po probuzení z hibernačního spánku hacker zjišťuje, že po odstranění etických zábran umělá inteligence zešílela, ovládla loď, zbavila se většiny posádky a chystá se namířit lasery na Zemi.
System shock se tedy odehrává na obří vesmírné stanici, kterou musíte vy jako hráč projít, řešit různé úkoly, bojovat s mutanty a přisluhovačskými roboty a překazit SHODAN její šílený plán na zničení Země.



Tato hra obsahuje mnoho dnes již běžných herních prvků od inventáře získaných předmětů, mapy procházené oblasti či skrývání se před nepřáteli za různé překážky až po nabourávání se do systému lodi pomocí hackerova implantátu. V průběhu hry, se hráč také dozvídá, co se vlastně na vesmírné lodi stalo a postupně nachází elektronické diáře zanechané po některých postavách, které fungují jako chybějící kousek do skládačky příběhu.

System shock je pro mě symbolem her, které mě v dětství zaujali kromě svého zpracování i nutným zamyšlením se nad řešením jednotlivých herních úkolů. Tudíž hru všem vřele doporučuji a obzvláště tedy těm, kteří si oblíbili série Deuse Ex, Half-Life či Mass Effect.


Platformy: DOS, Macintosh, PC-98
Rok vydání: 1994
Žánr: fps, akční,rpg
Designéři: Kurt Bickenbach, Dorian Hart, Erik Ray, Austin Grossman, Tim Stellmach, Rob Waters
Producent: Warren Spector
Země výroby: USA


Žádné komentáře:

Okomentovat