čtvrtek 13. října 2011

A T L A N T I S že neexistuje? Ale kdeže...




Imagine (1982) Atlantis (Atari 2600)

Konzolová hra vyprodukovaná firmou Imagic; právě ona se stala po Activision ihned druhou společností, která byla založena (r. 1981) bývalými designéry Atari Inc. (a také Mattel Intellivision); ti odešli kvůli neuznání autorského kreditu her na kterých se podíleli. I přes rychlý růst společnosti, Imagic končí r. 1986 – z velké části kvůli markantnímu zásahu videoherní krize v roce 1983 – mezi tím stihla vydat 24 titulů, některé z nich byly poměrně úspěšné. Svatá trojice z r. 1982 Demon Attack, Cosmic Ark a právě Atlantis, se považují za její nejzdařilejší počiny. 
Atlantis patřila k jedněm z nejoblíbenějších konzolových her r. 1982; z velké části byl úspěch kladen na vrub vysokému rozlišení grafického rozhraní s velkým množstvím detailů a poměrně širokému rejstříku barev (v dravě jedovatém podání). A co vlastně tedy bylo tak hezky vyobrazeno?
Ano, jak již název hry napovídá, jednalo se o bájné Atlantis. Město je napadeno bandou zlotřilých Gorgonů a Vaším cílem je uchránit vymezenou periferii za každou cenu. K tomu Vám slouží trojice kanonů (dvě krajní: diagonální střelba; jedno uprostřed: kolmý útok), kterými v neomezených dávkách (projektily nejsou oproti černi na obloze zcela zřetelné, což je věru mazané) pokud možno sestřelujete vetřelce nad vaším městem – bonbónkem je pak možnost zapojit k Vašemu střeleckému umu spoluhráče. Pokud minete nepřátelskou loď přelétající horizont, následný útok se nepříjemně posune blíže k Vaší civilizaci a počet nepřátel se zdvojnásobí. Pokud selžete i v druhé fázi, dostává se na řadu Gorgonský bitevník; útočí paprskem, jenž dokáže způsobit městu nemalé nepříjemnosti. Váš úspěch (výše score) je přímou úměrou závislý na množství sestřelených lodí Gorgonů – a nutno podotknout, že čím vyšší úspěšnost, tím rychlejší pohon nepřátelských strojů.                                                           
Tato hra patří ke klasickým zástupcům žánru vesmírných arkád, konkrétně sub-žánru  STGfixed shooterů“. Staticky lokalizovanou zbraní (zde zbraněmi) eliminujete valící se počet nepřátel; postup závisí na Vašem postřehu, hbitosti prstů, přičemž obtížnost je postupně navyšována.                                                                 
           Někteří se domnívají, že Atlantis je jednou z prvních konzolových her, která má jakési výraznější ukončení; tím je zde opuštění malé lodi (kosmické archy) s několika Atlantiďany v závěru hry, než Atlantis dostojí svému mytologickému výkladu a je srovnáno se zemí – tudíž, ať se budete snažit sebevíc, město skončí v troskách. K tomuto se váže druhá zajímavost,  Atlantis je první hrou, která má svůj sequel: tím je již zmíněné Cosmic Ark, které narativně navazuje na svého předchůdce. 

Ukázka hry: http://www.youtube.com/watch?v=ubM7vTd3LUg



            Další platformy: Atari 8-bit; Intellvision; Magnavox Odyssey 2; Commodore VIC-20;

Rok vydání: 1982
Název série: Atlantis
Žánr: Arkáda; STG (fixed shooter) 
Hl. designér: Dennis Koble
Země výroby: USA

Žádné komentáře:

Okomentovat