čtvrtek 13. října 2011

Prince of Persia a jeho ladné pohyby

Prince of Persia, 1989
Jak bylo v tehdejších dobách zvykem, do značné míry revoluční dílo Prince of Persia celé vzešlo z hlavy pouze jednoho muže - amerického herního designéra i filmaře Jordana Mechnera. Pod vydavatelskou hlavičkou již neexistujícího molochu Brøderbund byl titul původně určen pouze pro platformu Apple II, ale dříve nebo později se začal šířit na nespočet dalších zařízení. Nedávno dokonce vyšel x-tý remake i pro současné konzole Xbox 360 a PS3.

S ohledem na dobu svého vzniku, tj. 1989, hra uváděla v úžas zejména díky svým nevídaně plynulým a fyzikální zákony respektujícím animacím. Jak bylo tehdy standardem, Prince of Persia ještě neuměl tzv. side-scrolling (ten přišel až později s Commander Keen) a princ, uhánějící v časovém limitu za svou milou princeznou, se vždy musel omezit na pobyt pouze na jedné obrazovce... leč fenomenální prezentace veškeré potenciální i objektivní zápory strhávala ze stolu. Málokdo si při hraní uvědomoval, že vlastně dělá dokola to samé, ale opakující se pasti, souboje a tajné místnosti byly vzájemně tak dobře rozložené, že se hráč do perského dobrodružství pouštěl opakovaně a vždy s chutí. Nemluvě o tom, že na "MEGAHIT" cheat v příkazovém řádku mají mnozí vzpomínky skoro stejně silné, jako na legendární doomovské IDDQD...

Platformy: Apple II, Amiga, Amstrad CPC, GB, GBC, Game Gear, NES, Atari ST, ZX Spectrum, Sam Coupé, Mac OS, Master System, SNES, Sega CD, Genesis/Mega Drive, Sharp X68000, TurboGrafx-CD, PSN, MS-DOS, Xbox 360 (XBLA), iOS, PC
Rok vydání: 1989 (Apple II)
Název série: Prince of Persia
Žánr: Plošinovka (subžánr: Cinematic platformer)
Hlavní designér: Jordan Mechner
Země původu: USA
Zdroj: Wiki, EDGE, Giant Bomb, nostalgie

Žádné komentáře:

Okomentovat