čtvrtek 14. října 2010


Stunts – kreativní závodění

Distinctive Software, Inc. (1990). Stunts. (MS-DOS).

Revoluční hra Stunts se ke mně dostala okolo roku 1996, tedy asi 3 roky poté, kdy můj otec dovezl z Německa PC - 386SX s procesorem Intel taktovaný na frekvenci 25MHz, 4Mb RAM a harddiskem o kapacitě několika desítek megabajtů. Po titulech jako Test Drive (dále TD) 1 a 2, či “formulích“ od Accolade se jednalo doslova o revoluci na poli závodních her, jelikož vývojáři z Britské Kolumbie přinesli hráčům mnoho revolučních prvků, o kterých si troufnu říci, že se hráčům ani nesnilo.

Po odkliknutí poměrně kýčovitě zpracované úvodní nabídky se na monitoru objeví na tehdejší dobu slušná variace vozového parku zahrnující jak širokou paletu klasických sportovních vozů,

které bylo možno spatřit již dříve v sérii TD, tak i rarit jako byla např. závodní F1 či terénní automobil Hummer, kterýžto na rozdíl od formule byl k závodění prakticky nepoužitelný. Po výběru automobilu přišla na řadu možnost vybrat si oponenta k závodění , který byl určen vizáží a jeho charakterovými vlastnostmi. Z těchto oponentů nemohu nezmínit blondýnku, k níž si nelze představit nic jiného než SUV Hummer, akorát že po parkovišti obchodního střediska nešlo v té době ještě závodit, či bývalého závodníka v jehož charakterovém profilu dominovala agresivita, což prakticky znamenalo, že probrzdil každou záludnější zatáčku, nebo naopak ice-cold precizního vyzrálého jezdce s okulárem v levém oku a pleškou na hlavě. Po probrání všech těchto nabídek přišlo na řadu samotné bláznivé závodění s již od vývojářů předpřipravenými tratěmi, což je určitě slušná zábava, která ale zas tak dlouho nevydrží i přes to, že se nezávodilo pouze po asfaltu, ale i na hlíně, létalo se vzduchem po přejetí nachystaných skokáncích, či se provedlo salto mortale, pokud jste tedy nabrali patřičnou rychlost. Vývojáři z Distinctive tedy do hry implementovali editor tratí, který doslova protrhl hráze hráčovy představivosti a ladění co nejšílenějších tratí mohlo začít. (Dodnes se divím, že technologie, která takovýto editor umožňovala, byla dostupná již v roce 1990.)

Inu, možnosti vytváření vlastních závodišť, které hra nabízela, byly opravdu pestré. Prakticky cokoliv vás napadne šlo v této 20 let staré gamese realizovat. Počínaje asfaltovými okruhy s více či méně rychlými (i klopenými!) zákrutami, šotolinovými (nebo co to bylo) úseky, přes autokrosovou trať plnou skokánků, konče tratí veskrze akrobatickou, kde jste si mohli postavit tři tzv. loopy neboli salta mortale za sebou.

Mně jako desetiletému jinochovi stačilo onehdá takto málo ke štěstí a hodin zábavě vytváření závodišť a následnému testování jaké rychlosti dosáhnu, jak daleko doletím či jak se s mojí záludnou tratí vypořádá protivníkova AI.

Co bych ještě rád zmínil je fyzikální model hry, opět na svou dobu velice pokročilý, engine musel počítat všechny ty skoky, adheze, zrychlení, brzdné dráhy a já nevím co ještě, a hra na rozdíl od zmiňovaných TD 1 a 2 nepůsobila vůbec tupě, ba naopak.

Po všem tom závodění jsme si mohli ještě vychutnat zdařilý replay s možností změny kamery a kochat se nad soupeřovým nezvládnutým saltem mortale..

Ve stopách legendy Stunts dnes kráčí hra Trackmania Nations, v osekané verzi stáhnutelná jako freeware, takže pokud chce někdo zase povolit uzdu budovatelské fantazii, ale v trochu modernějším kabátku má pořád příležitost.

T.Ouroda

Platformy: Amiga, PC9801

Žánr: závodní

Hlavní designér: Don Mattrick

Země původu: Kanada

Žádné komentáře:

Okomentovat