sobota 9. října 2010

River Raid: stíhačka, která může létat pouze nad vodou

Activision (1982). River Raid. (Atari)


Hra River Raid vydaná v roce 1982 je dnes pro většinu "moderních" hráčů počítačových her neznámým nebo dávno zapomenutým projektem. Naproti tomu River Raid přinesl významné inovace, a to hned v několika směrech. Jedna z inovací se týká herního systému, kterým začneme, abyhom si hru představili a získali o něm určitý přehled. Ve hře ovládáte stíhačku, s níž ovšem smíte létát pouze nad řekou (které dali vývojáři název The River of No Return), jakékoliv vybočení z řeky se rovná "nárazu" do pevniny a zničení stíhačky. Na řece se vám však do cesty pletou další nejrůznější stroje, jmenovitě tankery, vrtulníky (které také nemohou létat nad pevninou), trysková letadla (ta již nad pevninou smí létat) a v pozdějších verzích hry i horkovzdušné balóny a tanky (ty na vodě nejsou - střílí na stíhačku z pevniny). Vy se těmto strojům musíte vyhnout nebo je střílením ničit. Pokud neuděláte jedno či druhé, znamená to náraz a zničení stíhačky (případně "sestřelení" stíhačky tankem). Zničení stíhačky však neznamená konec hry, neboť v záloze máte několik životů (stíhaček), takže pokračujete tam, kde jste skončili, dokud všechny nevyčerpáte. Ničení ostatních strojů přidává na vaše konto body (jednotlivé stroje jsou různě obodované), které jsou zároveň i samotným principem hry.  Motivací, proč hru hrát, je tedy získat co nejvíce bodů a být co nejvýše na žebříčku ostatních vysoko bodovaných hráčů. Tomu odpovídá také skutečnost, že řeka nemá začátek a ani konec, přičemž jednotlivé sekce řeky jsou odděleny mostem, který musíte rozstřílet, abyste se dostali dále. Při startu hry tak prostě začínáte u mostu a letíte. Hra nemá, kromě bodů, ani žádný cíl, tudíž ji nelze dohrát. Mimo vyčerpání životů však lze hru ukončit ještě jedním způsobem, o němž se zmíníme později.

Takto představená hra by možná neudělala dojem ani na hráče před oněmi 28 lety. Co je tedy na hře tak inovativního? Asi nejzásadnější novinkou v hratelnosti byla posouvající se (nebo tzv. scrollovací) obrazovka, která plynule ukazovala "herní svět". Do příchodu River Raid se totiž všechny arkádové hry odehrávaly na jedné obrazovce (zřídkakdy na skokově oddělených obrazovkách). Další herní novinkou bylo palivo, které hráč musí během hraní sledovat a postupně jej doplňovat přeletem nad (zřejmě) bárkami označeným nápisem "FUEL". Zajímavou herní vlastností je také náhodné generování podoby jednotlivých sekcí řeky a složení ostatních strojů na řece i mimo ni. To bylo však způsobeno velmi malou pamětí tehdějšího počítače Atari 2600, na který byla hra dělána. Vývojáři tudíž museli kód hry optimalizovat a zeštíhlit tak, aby se vešel do 128 bytů. Vznikl tak nápad, že by se mohl vytvořit "falešný" generátor náhodných čísel, který by vybíral z předem stanovených hodnot. Pevná podoba řeky by se do paměti nevešla. Tím se dostáváme ke zřejmě poslednímu uniku hry, kterou je hlavní vývojářka Carol Shaw stojící za konceptem hry i programováním jako jedna z velmi mála žen v té době zabývajících se programováním.

Technické limity měly na svědomí i několik těžkostí a paradoxů. Předně je samozřejmě velmi podivné, že stíhačka může létat pouze nad řekou (a jiná trysková ledla letají volně) a že ji může sestřelit tank. To bylo způsobeno tím, že hráč měl původně ovládat loď, což ale vypadalo směšně, proto se zvolila stíhačka. Herní koncept byl ale hotov, proto se nechal i s nelogičnostmi. Hra se nedá dohrát, nicméně dá se ukončit i jinak než vyčerpáním životů. Pokud jste dosáhli více než 999 999 bodů, hra jednoduše zamrzla. Vývojáři buď nepočítali s tím, že by někdo mohl dosáhnout tohoto skóre nebo byly na vině opět technické možnosti.

I přesto se River Raid stal herní legendou, která byla převedena na celou řadu dalších platforem a dokonce i dnes existují komerční i nekomerční remaky této hry na PC.

Platformy: Atari 2600, Atari 5200, Atari 8-bit, ColecoVision, Commodore 64, Intellivision, MSX, PC Booter, ZX Spectrum, PC.

Rok vydání: 1982.

Žánr: arkádová střílečka.

Hlavní designer: Carol Shaw.

Země původu: USA.

Ukázka ze hry:

http://www.youtube.com/watch?v=JXItN8PLmdo

Co se stane, když skóre překročí 999 999 bodů:

http://www.youtube.com/watch?v=23QXli6qU9U


Zdroje

http://www.riverraid.org

http://www.mobygames.com

2 komentáře:

  1. Určitě to nebyla první scrollovací hra (obvykle se uvádí Defender z r. 1980). Jinak velice informativní!

    OdpovědětVymazat
  2. Omlouvám se za mystifikaci, měl jsem napsal první "vertikálně" scrollovací hra, což už snad souhlasí (Defender se posouval horizontálně, pokud se nemýlím) :). Jinak velmi děkuji za kladný ohlas.

    OdpovědětVymazat