čtvrtek 7. října 2010

Another World - epická výprava do jiného světa


Interplay Productions (1991). Another World (Out of this world) - PC

Plošinovka jak z jiného světa - takový byl první zářez francouzského designéra Érica Chahiho do podvědomí hráčů po celém světě v první polovině devadesátých let. Zatímco ostatní vývojáři se nám snažili podsouvat ideu vousatých instalatérů honících se za princeznou s podivným jménem, Another World nabídl dospělý interaktivní příběh. Kdybyste nikdy nehráli žádnou plošinovku (a že jich poslední dobou bohužel příliš není), tahle je tou pravou, jež vám doplní vaše vzdělání do puntíku. Důkazem budiž fakt, že si ji dnes můžete koupit v její remasterované verzi (15th Anniversary edition), která ukazuje, že Another World se začátkem nového století nezemřela ale žije dál.

Bude to znít poněkud knižně a možná příliš intelektuálně, ale těžko se budu červenat když Another World označím za nadčasovou záležitost, jež přes svou letitou audiovizuální slupku ukazuje svou vyspělost i dnes. Animované filmečky, skriptované herní sekvence, přítomnost druhé nehratelné postavy, která s vámi spolupracuje, a další herní prvky, s nimiž se v moderních hrách setkáváme dodnes. Střízlivým pohledem dnešního hráče nejsou výše zmíněné propriety nikterak převratné. Jenže pokud se přesuneme v čase na začátek devadesátých let, kde skok a střelba byly v plošinovkách víceméně jedinou interakcí s prostředím, musela celá hra působit jako zjevení.

Velmi jednoduchá premisa, tedy „ztroskotání“ na cizí planetě, konfrontace s nepřátelskou mimozemskou rasou a útěk z jejího vězení, byla totiž okořeněna o pokročilou interakci s prostředím. O prostorových hádankách a spolupráci s druhou postavou (tady mimozemského spoluvězně) se současníkům Another World (2D série Duke Nukem, Želvy Ninja ale třeba i Prince of Persia) nemohlo ani zdát, takže se nemůžeme divit jejímu úspěchu a oblíbenosti mezi hráči.

Lví podíl na tom měla pochopitelně i vektorová grafika a překrásně malovaný svět, navržený se smyslem pro detail, na který si ostatní hry té doby příliš nepotrpěly. Jestli jste v Prince of Persia (současníkovi Another World) měli permanentní pocit déja vu, a z úrovní obložených šedavými cihlami jste si odnesli náběh na šedý zákal, v Another World jste měli pocit, že probíháte cizím (a nepřátelským) světem jak ze sci-fi románu, do něhož jste spadli jako Alenka do Říše divů a místo podivného králíka vás přivítala zákeřná mimozemská rasa.

Svého nástupce se Another World dočkal o rok později ve hře Flashback a snad ani Éric Chahi si nemohl přát lepšího pokračovatele. Byť oficiálně nešlo o pokračování, Flashback stavil na pevných základech svého duchovního otce a přinesl lepší audiovizuální zpracování, více interakce s prostředím a mnohem variabilnější hratelnost, včetně na tehdejší poměry rozlehlého světa, jehož prozkoumávání bylo skutečně dobrodružné.


platformy: 3DO, Amiga, Apple IIgs, Atari ST, DOS, Game Boy Advance, Genesis, Macintosh, SNES, Symbian, Windows, Windows 3.x

žánr: akční adventura/plošinovka

výrobce: Delphine Software International - Éric Chahi, Brian Fargo (Fallout)

země původu: Francie

1 komentář:

  1. si děláš srandu, přesně na tuhle hru jsem právě začal psát anotaci! :)

    (upraveno po vycenzurování jadrnějšího vyjádření "srandy")

    OdpovědětVymazat