neděle 18. října 2009

Dungeon Master – nemáš jídlo? Game over

FTL Games (1989). Dungeon Master (MS-DOS)

Nejdřív si vyjasněme několik věcí. Dungeon Master (DM) není první počítačové RPG. Není to hra s převratným příběhem, dechberoucími animacemi, neomezeným pohybem v prostoru ani oslnivými zvukovými efekty – a to ani na svou dobu. Jak tedy vysvětlit, že DM na konci osmdesátých let posbíral desítky ocenění napříč platformami a stal se jednou z nepopulárnějších pařeb všech dob? Možná proto, že do té doby všechny RPG souboje probíhaly na tahy, možná proto, že veškerá interakce hráče se světem DM stála na vizuálním (ne textovém!) rozhraní, možná proto, že dobrodruhové, o které se hráč staral, hladověli, žíznili, padali únavou, báli se tmy, umírali v bojích s monstry, umírali při řešení důmyslných hádanek, umírali po nechtěném nárazu do zdi... DM navíc nabídl perfektní atmosféru uhasínajících loučí, originální způsob přípravy kouzel (kombinace run) a snad nejrealističtější systém vývoje herních charakterů všech dob. Každý dobrodruh se mohl zlepšovat v kouzlení, boji nebo míchání lektvarů pouze tím, že schopnosti ve hře skutečně používal. Jen ti nejtrpělivější kobkaři se setkali se samotným Dark Lordem. Já k nim nepatřím, v devadesátých letech jsem obdivoval taje nejhlubších pater labyrintu jen přes rameno trpělivějšího kamaráda. Na hru jsem si vzpomněl až díky našemu semináři. Neměl jsem to dělat! Moji 256barevní dobrodruhové kvůli tomu už třetím dnem musí strádat kdesi v temných podzemních chodbách. Asi je tam ještě chvíli nechám.

Platformy: Amiga, Apple IIGS, Atari ST, MS DOS (x86), SNES, Turbo Grafx-CD, Sharp X68000, PC-9801, FM Towns
Rok vydání původní verze: 1987
Žánr: RPG
Hlavní designér: Wayne Holder
Země výroby: USA

Žádné komentáře:

Okomentovat